|
Forvirret av prøveresultater
Jeg har vært igjennom enda en runde med prøver i forhold til stoffskifte og hormoner, har fått svar på alle blodprøver nå, venter fortsatt på svar på en døgnurinmåling av jod, men regner med at den er klar snart.
Det som først og fremst forvirrer meg er at både TSH, FT4, FT3 og Anti-TPO viser ganske stor forbedring, men jeg føler meg generelt sett mer elendig enn noensinne. Jeg vet at verdiene er meget individuelle, og at noen f.eks må veldig lavt på TSH før de merker bedring, men likevel. Jeg går pdd ikke på stoffskiftemedisiner, da spesialisten min (Dr Willumsen i Drammen) mente at det ville være en god idé å sette meg på metformin og få insulinet og fettprosenten ellers ned før eventuelt andre tiltak ble iverksatt.
Det jeg imidlertid ikke forstår med prøvene er et par andre verdier! Jeg har søkt litt på nettet, men har ikke blitt klokere, så nå henvender jeg meg til dere der ute som kanskje vet litt mer om hva dette kan bety, enn meg!
Når det kommer til hormonprøver som FHS og LH så var de greie, men litt høye (jeg har pcos). Jeg går på p-piller, og ovaluerer følgelig ikke. Testosteronet har faktisk gått ned til normalområdet, men! Her kommer det store men-et, jeg har et SHGB (sexhormonbindende globulin) på over 180! Normalområdet ligger mellom 23 og 100. Jeg ligger dessuten nederst i normalområdet på paratyreoideeahormon (1,9, mot normalt 1.5-7,0). Dette forstår jeg også temmelig lite av.
Jeg ble også tasta for kalsium og d-vitamin. Sistnevnte er helt i normalskiktet, mens ionisert kalsium ligger en god bit under, på 1,14, mot normalt 1,18-1,35.
Jeg er så ukonsentrert, og har litt ekstra trøbbel om dagen med å absorbere og forstå fagstoff, av en eller annen grunn. Legen min er på vinterferie, så vanskelig å få svar fra han om hva dette betyr også, men jeg vet jo at han har sine begrensninger som allmenlege.
Noen som kan hjelpe meg å tolke litt her?

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|