Tråd: Hjort, hjelp?
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-11, 11:34   #3
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjort, hjelp?

Du kan marinere i hva som helst - men jeg bruker gjerne rødvinsmarinade. Varier med egne urter og krydder om du ønsker Tilbehør kan være så mangt - søk opp hjort og oppskrift i google og se hva du finner - hvitløksgratinerte poteter er jo en slæger - men du spiser jo lavkarbo - så da kanskje du skal lage en variant med blomkål istedet?

En ting som er VELDIG viktig når du skal steke hjortestek - IKKE stek for lenge i ovnen! Når den er ferdigmarinert (kan fint ligge på benken hvis du skal bruke den i dag) - stek den på høy varme i panna så du lukker det ytterste laget først - før du har den i ovnen på 150 grader feks.

Her er oppskrift på hjort ytrefilet - du ser den skal kun inn i ovnen 7-8 minutt. Så mitt råd er å passe nøøøøye på - bruk steketermometer hvis du er usikker. Helst skal den være litt rosa inni også - da er den gjerne best på smak 55 grader er anbefalt kjernetemperatur for hjort, da er den fin og rosa inni
Stek det enten på rist med langpanne under med vann, smør og litt rotgrønnsaker om ønskelig, eller så kan du pakke det inn i en stekepose for å beholde all saften.
La det hvile innpakket i alufolie i 10-20 minutt etterpå, da blir det saftigst.

(Jeg glemte forskjellen på hjort og annen steik og endte med en tørr klump og stor skuffelse... stekte ikke lengre enn maks 20 minutter - men det var for mye... så følg med om du ikke har et termometer som kan pipe når det er klart )

Hm - lurer på om jeg skal rote meg ut i garasje-fryseren og hente hjortekjøttet jeg har liggende der...

Sist redigert av Nerthus : 02-03-11 kl 11:40.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat