Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-11, 19:58   #73
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når ingenting metter ...

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det var da voldsomt til fordommer . Det er da ikke sånn at alle andre enn "lavkarbofolket" er uvitende tullinger ... eller at det å spise lavkarbo automatisk medfører et sunt kosthold!

Når jeg skrev "det norske kostholdet" gjorde jeg det fordi vi spiser lite fett av den typen de gjør i middelhavslandene, altså mye olivenolje (omega 9). Vårt kosthold er preget av for mye omega 6. Det gjelder ikke mindre på lavkarbodietter der mange får i seg mye av fettet de spiser gjennom for eksempel majones. Det er slett ikke alle som spiser mye avocado, valnøtter og fet fisk. Og fettsyresammensetningen i animalske produkter er ikke like god som den tidligere har vært fra naturens side, på grunn av foring med "unaturlig" fôr. Se f eks Schrødingers katt om fettsyreprofilen i kylling, eller om laksen som inneholder mindre omega 3 enn før på grunn av at laksen blir foret med raps.

Jeg ville i grunnen bare opplyse om dette med balansen mellom omega 3 og 6 jeg ... Hvorfor ikke bruke oljer som bidrar i positiv retning når man kan gjøre det?

Jeg fant ikke den tråden jeg var ute etter, men det står en del om ulike fettyper her.

Og majonestråden her.

Neida, ikke fordommer, da misforsto du meg. Poenget mitt var snarere at det blir feil å generalisere nordmenns kosthold og vise hvorfor det plutselig advares mot omega 6, som tidligere ble anbefalt. Det blir så teit når det ene blir advart mot fordi da blir det ubalanse fordi man da spiser mye av noe annet. Men vi er enige begge to, ser jeg, vi vil ikke utelukke hverken omega 3 eller 6. Det er bra.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat