|
Sv: Om det med forbrenning
TrygveT, du må faktisk bare lære deg til å kjenne etter. Spis langsomt, drikk vann før du spiser mat, skill på sult/tørste/fysenhet. Overspising er ikke bra uansett kosthold. 
For å bli kjent med mine egne sult/metthetsignaler, så forsynte jeg meg alltid litt mindre enn jeg trodde jeg skulle ha, tygget hver munnfull langsomt og svelget ned før jeg tok mer, la gjerne ned kniv og gaffel for hver munnfull etc. Men om jeg fortsatt var sulten, så forsynte jeg meg en gang til, og jeg spiser alltid til jeg er behagelig mett!
Av fett bruker jeg selv ganske mye smør når jeg steker mat (altså ekte meierismør), jeg kjøper alltid koteletter med mest mulig marmorering, kjøper alltid det feteste kjøttet, laks/ørret/makrell/sild framfor hvit fisk som torsk og sei, spiser skinnet på kyllingen, lager emuleringssaus med mye fett i (hollandaise/bearnaise), lager gryter/sauser med kokosmelk etc. Om du spiser meieriprodukter, sørg alltid for å kjøpe de hele produktene, kremfløte framfor matfløte, seterrømme/creme fraiche framfor lett-variantene, de feteste ostene etc. Om du spiser salat, lag en oljebasert dressing. Å pøse på er relativt, men å få i seg majoriteten av energien via fett er viktig på et ketogent kosthold.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|