Vis enkelt innlegg
Gammel 22-07-05, 12:36   #1
Elefantster
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2005
Alder: 56
Elefantster er på en erverdig vei

Ny studie i medisinsk topptidsskrift om Atkins dietten

Hei,

Leste nettopp følgende artikkel i JAMA, et av verdens ledende vitenskapelige tidsskrifter for legevitenskap: "Comparison of the Atkins, Ornish, Weight atchers, and Zone Diets for Weight Loss and Heart Disease Risk Reduction", (Dansinger et al., 2005). Dette var et randomisert, kontrollert forsøk, en skikkelig vitenskaplig undersøkelse.

Kort sagt er konklusjonen at alle diettene gav like resultater mht. vekttap og kolesterolprofil for dem som fullførte. Imidlertid fullførte færre Atkins dietten enn de på f.eks enkel kalorirestriksjonsdiett.

Umiddelbart tenkte jeg at da skjønner ikke jeg vitsen med Atkinsdietten, når enkel kalorirestriksjon er enklere og billigere. Selv går jeg på høyproteindiett, kombinert med strategisk inntak av karbohydrater før vekttrening, altså mer klassisk kroppsbyggerstrategi. Dessverre ble ikke en slik diett prøvd ut. Jeg er også skeptisk til bruken av BMI, siden kroppsfettandel er et bedre mål, så dette burde også vært prøvd ut.

Elefantster

Elefantster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: +Protein/karbo -fett Svar med sitat