Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-11, 00:50   #37
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: På rompa eller i doskåla?

Jeg må innrømme at jeg ikke har full oversikt over dette her. Det er lett å gå seg litt vill i fettjungelen, og jeg er ingen ekspert.

Jeg vet ærlig talt ikke angående det mettede kontra det umettedet fettet (jeg skrev jo "så vidt jeg kan skjønne", men jeg vet altså ikke, det var bare en spekulasjon, derav formuleringen). Det er muligens mest forskjellen i lengden av fettsyrene som er viktig mht om de er lettomsettelige eller mindre omsettelige, ikke om de er mettede eller ikke. Men det er forskjell. Noen former for fett tas direkte opp av tarmcellene og går inn i blodet. Annet fett tas opp i blodet ved hjelp av galle og lipase. Så fraktes det rundt i blodstrømmen og inn i cellene der det forbrennes, brukes til forskjellige byggeprosesser eller andre funksjoner, evt lagres. Noen fettyper forbrennes lett, andre ikke fullt så lett.

Som jeg sa, f eks omega 3 forbrennes relativt raskt, før en del andre fettyper. Derfor er det dumt å ta det før trening/aktivitet, både fordi annen fettforbrenning blir nedprioritert og fordi man kaster bort hele omega 3'en med å forbrenne den før den rekker å komme dit den trengs. Den trenger med andre ord ikke å omdannes til en annen form for fett for å forbrennes!

Omdannelsen av fettsyrer til de forskjellige fettypene kroppen består av er et annet kapittel. Jeg mistenker at det er det du (Ada-Emilie) mener når du snakker om at "det må bli som mettet fett". Men det er nok ikke helt riktig det heller. Fettet i kroppene våre består absolutt ikke bare av mettet fett. Akkurat som dyr påvirkes vår fettsammensetning av hva slags fett vi får i oss, og vi har forskjellige typer fettvev og fettstoffer som har forskjellige funksjoner.

Og det er selvsagt mye mer komplisert enn alt dette ...

Fett er ikke ett fett

Sist redigert av Huldr : 25-02-11 kl 02:58.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat