Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-11, 11:37   #18
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Vel, som de skriver her, så er faktisk ungene i svømmehallen og ikke hjemme i sofaen. De har allerede brent av alle de kaloriene, alt kan jo ikke være galt.

Det er alle godte-tingene på engang og ikke noe ordentlig mat, som gjør at jeg tenker skilt-forelder-dårlig-samvittighet. Og det er ofte sånn at når mye annet står på ellers i livet så sier man ja, ja og velger de lette løsningene. Det er ikke nødvedigvis noe moralsk galt i det, man må finne den middelveien man selv klarer å leve med. Mye viktigere enn å drepe seg på alt.
Jeg hadde også sendt med en av de tingene, men sannsyligvis en stor flaske vann - for man blir jo tørst, eller noe varmt på termos - og gjerne kald etterpå, særlig på vinteren.

Men jeg opererer med en teori om at alt som er forbudt og ikke lov er ekstra interessant, så jeg prøver å gjøre motsatt. Ikke alt skal være nei hele tiden, ja funker helt fint. Kommer guttungen på at jeg har kokesjokolade, så får han det. Husker han på at ikke all isen ble spist opp sist det var bursdag så får han det. Er vi på tur og han er sulten, bærer det inn på nærmeste kiosk for pølse. Vil han smake på hva som helst så får han det, vi drikker knapt alkohol og har aldri likt brus. Har vi noe ekstra godt i huset, så får han også, etter lavkarbo så har jeg ikke lenger eget voksengodteri gjemt bort. Og så blir man veldig forsynt av to ruter 87% sjokolade...
Jeg har et barn som kan forsyne seg med en bit om gangen og dele ut til andre, som han synes er et privilegie. Godteposene fra andres bursdager spiser han det han liker, spytter ut det som ikke er godt og kaster resten til slutt. Han er fire og ligger midt på kurvene (bortsett fra det store hodet som de ikke måler lengre) og jeg synes ikke jeg har strevd med å få det til, det er sikkert hans egen fortjeneste.

Men ansiktet til helsesøster på fireårskontrollen når ungen blir frittet
ut om mat og drikke og godteri, får du det da?
- Å ja, på julaften og sånn.

*Mammalykke* Ungen min er en smart-ass, uten å prøve en gang!

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat