|
Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)
Jeg synes kanskje at målet med debatten var noe uklart. Var det en debatt om de ulike metodene? Slik jeg forsto innlederen var det egentlig ikke det. Jeg tror tanken var å få en kritisk debatt om hvor vanskelig det er å følge en retning når rådene hagler inn på kryss og tvers av helsemyndighetens kostholdsråd. Det synes jeg ikke de klarte å få til.
Roede-damen kom ikke heldig ut av det nei, hun var usikker og stotrende og uklar. Men noen poeng hadde hun jo, blant annet at det er viktig med et fellesskap og at det er en livsstilsendring. Men å gjenta hele tiden at man må jo kunne kose seg av og til, det er jo for dumt da.
Hexeberg var god, jeg er enig i det, men jeg synes også Hetland var ok. Hun kunne godt ha uttdypet hva som skiller Hexeberg og Lindberg, men da blir det også lett veldig teknisk. Det som Hetland poengterte som var bra, var jo den individuelle oppfølgingen.
Det som var synd, var at innlederen etter pausen kom etter at folk hadde tegnet seg på talelisten. For hun hadde jo noen gode poeng som kunne fått debatten inn på et annet spor. Hva vil helsemyndighetene med rådene sine? F eks hvorfor anbefales det fisk 3 ganger i uka når ingen studier viser bedre helseeffekt av dette kontra rødt kjøtt 3 ganger i uka. Videre hadde det vært interessant å høre en debatt om det er helsefokuset som står i fokus hos folk, eller utseende. Må alle ha en BMI på 25?
Siden dette kom så sent ble ikke dette løftet opp og debattert videre.
Uansett var det ok å delta, men for å være helt ærlig var ingen av de tre gode debattanter. Jeg har sett Hexeberg på tv i debatter før, og har heller ikke da hatt så sansen for henne som debattant. Men jeg fikk nok informasjon til at jeg har lyst til å kjøpe boken hennes, og å legge noe om til renere mat.
|