Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-11, 16:37   #26
Bellamie
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Bellamie er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva slags "lavkarbo" retning følger du? Altså hvor mye karbo pr dag?

Du skal IKKE spise lavkarbo OG lavfett - nyrene dine vil få for stor belastning av mest protein så dette vil ikke hjelpe.

Først bør du forsøke å spise lavkarbo - dvs ca 5% karbo, 70% fett og 20-25% protein av dagens kcaloriinntak (til info har 1gram protein og karbo 4 kcal, mens 1 gram fett har 9 kcal) over litt tid, et par uker ihvertfall.

Dette i hovedsak for å få i gang ordentlig fettforbrenning. Kroppen din TRENGER fett når du spiser så lite karbo.

Noter så ned over et par -tre dager alt du spiser inkl vekten på det - og beregn kcal, karbo, protein og fett pr dag. Kanskje spiser du ALTFOR lite mat totalt sett? Kanskje du spiser ALTFOR mye for DIN kropps forbrenning? Kanskje du spiser for lite fett? Vanskelig å si om du ikke kjører en forskningsperiode på din egen kropp

Eventuelt kan du forsøke å følge ketolyse - som i større grad gjør at du ikke trenger å veie og måle så mye selv (retningslinjene er ganske klare). Ved å følge generell lavkarbo kreves det nok en del mer kunnskap og erfaring slik at man gjør ting korrekt og spiser nok av det man skal spise nok av

BMI'en din er heller ikke særlig høy - og vektnedgang vil da naturlig gå saktere. Vekt er oppskrytt - SIZE er in! Bruk målebåndet og drit i vekta du - jeg går ikke ned særlig selv det siste hundre-året - men jeg har endret veldig i kroppsfasong og klærne sitter mye bedre på meg - selv med vekt uten endring så egentlig burde man KASTE vekta og investere i et målebånd i gull

Hehe, målebånd i gull.....jeg har et GULT da....
Jeg følger vel egentlig boka/bøkene til Dahlqvist.
Eks. på hva jeg spiser pr. dag:

Frokost: en liten boks makrell i tomat, 1 ss ekte majones, 1/2 avokado
Lunsj: Salat med tunfisk og oljedresseing/olivenolje
Middag: Laksefilet/kyllingfilet m/ pesto, blomkål, brokkoli, fløtesaus (koker ut panna med fløte evt. créme fraiche. Steker i meierismør eller ghee.
Hvis sulten på kvelden: 1 skyr eller hjemmelagde lavkarbo knekkebrød m/smør og ost.

Men jeg bør kanskje føre matdagbok en stund. Det skal jeg gjøre.
Men altfor lite mat totalt sett? Var det ikke slik at man ikke behøver å telle kalorier på lavkarbo? Det er vel nærmest LCHF jeg følger....
Men jeg ser at jeg kanskje spiser for mye proteiner og for lite fett....?

Det jeg er mest usikker på er hvor MYE jeg skal spise.

Bellamie

Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat