Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-11, 21:10   #59
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Vekta øker - hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Mysticgirl, her.

Jeg er begynt på mi 2 uke på ketolysekuren og har og økt 3 kg!!! Jeg er så redd for at jeg skal bare øke og øke, enda jeg føler meg slapp og feit hele tiden pga alt fettet jegikke er vant med å spise. Ikke har jeg skeiet ut på lørdagene heller, men allikavel økt i vekt!
På Grete Roede gikk jeg rakst ned i vekt med engang.
Vet ikke om dette er feil kur for meg siden på nettet roses den opp i skyene for hurtig vektnedgang, mens her sier folk at det er en livsstil å gå på denne. Jeg vil kun gå hurtig ned i vekt og begynne å spise normalt igjen etterpå. Vil ikke denne kuren passe meg da?Bør jeg begynne på Grete Roede igjen
?
Tror jeg har misoppfattet denne kuren litt jeg..

Det kan være litt kronglete for kroppen når man "skifter taktikk midt i løpet" så og si. Nå er kroppen din vant til lite fett, magert og lett, og vektnedgang pga kaloriunderskudd, hvis det stemmer som jeg så i en annen tråd her at du har gått ned over 30 kg på Grete Roede.

Lavkarbo fungerer etter omtrent stikk motsatt prinsipp som GR, hvis du skjønner. Dvs at kroppen bruker en annen type forbrenningsmåte. Man spiser lite karbohydrater ---> noe som gjør at blodsukkeret ligger forholdsvis stabilt hele døgnet ---> som igjen gjør at kroppen produserer lite insulin fordi det ikke er så mye sukker å bryte ned ---> som igjen gjør at det ikke lagres fett på kroppen, fordi insulin er "fettlagringshormonet". På denne typen forbrenning, (som kalles ketogen forbrenning) brenner kroppen sitt eget fett hvis den bare får NOK fett i maten.

Og en liten digresjon: du legger på deg igjen etter Grete Roede også, så fort du begynner å spise "vanlig" igjen. Min beste venninne har vært jojo-slanker på Grete Roede hele sitt liv, de samme 30-40 kiloene opp og ned, opp og ned... -og hun er sulten hele tiden. Jeg tror kunsten er å finne et kosthold som passer for sin egen kropp resten av livet, så er det ikke så nøye HVA man velger egentlig.

Men jeg tror kanskje kroppen din vil trenge litt ekstra tid på å skifte forbrenningsmåte.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat