|
Sv: I ketose på 5. uken, plutselig masse migrene og hodepine..
Hei!
Så leit å høre at du har så mye plager med migrene. Selv er jeg plaget av invalidiserende migrene med anfall flere ganger i uken, og har selv benyttet Topimax for noen år siden for å forebygge migrene, har i grunnen forsøkt det meste for å bli kvitt migrenen.
Det første jeg tenker på er hvor lenge du har gått på Topimax, og har du nådd maksdosen som du skal opp på? Husker ikke lenger doseringen jeg gikk på, men Topimax hjalp overhodet ikke på migrenen min, derimot gikk jeg ned mange kilo som bivirkning, på et halvt år gikk jeg ned ca 20 kilo, dessverre kom 10 av de på igjen den første måneden etter at jeg sluttet å bruke Topimax og resten fulgte på ganske fort. Dessverre var vekttapet det eneste positive ved denne medisinen, jeg hadde alle de bivirkningene som står i pakningsvedlegget som svært vanlige og vanlige, med prikninger i hender og føtter og dobbeltsyn i tillegg. Hvis du ikke har gått på denne medisinen lenge kan det jo være at migreneanfallene nå skyldes denne, og ikke at du går på ketogen kost.
Går du hos en ordentlig smertespesialist, eller går du til fastlegen? Hvis du bare går hos fastlegen ville jeg bedt om henvisning til en spesialist i migrene slik at du får ordentlig oppfølging. Mye smerte kan ofte gi mer smerte, og man blir stresset og derfor værre. Er veldig viktig å finne en optimal smertebehandling med både anfallsmedisin som tas på riktig tid, samt eventuelle forebyggende medikamenter.
Jeg har som sagt forsøk en uendelig mengde med forskjellige medisiner og alternative metoder uten å ha funnet noe som virker og dessverre ser det ikke ut til at Lavkarbo heller virker på migrenen min. Det er derfor ikke sikkert at dette er det som skal til for å minske anfallene. Begge mine barn har fått migrene slik som mor, og spesialisten som behandler dem er dog veldig opptatt av sukker, søvn, stress, regelmessig liv, spise regelmessig.
Et av mine siste forsøk i forhold til migrenen var hos en naturopat som kom med gode råd i forhold til kosten. Dette var hva han sa, og du kan jo forsøke dette:
-ikke koffein
-ikke kunstige søtningsmidler
-minimum 1 gram Omega 3 hver dag
- 600 mg Magnesium
- 1 vanlig multivitamintablett
I tillegg var han opptatt av å kutte karbohydrater og spise mye frukt og grønt.
Leste senest i forrige uke om migrene og vitamin D og at overvektige kan ha for lite vitamin D og at det er en sammenheng mellom lavt vitamin D i blodet og migrene. Kunne jo derfor være en ide å sjekke kostholdet for om du får i deg dette vitaminet. (fettløselig vitamin, fet fisk osv.) Selv tenkte jeg kanskje å ta noen timer i solariet for å øke min D-vitaminstatus og se om dette har innvirkning på min migrene. Jeg er alltid mye dårligere om vinteren enn om sommeren når vi får sol.
Dette ble veldig langt, men håper du kan benytte tipsene.
God bedring!
|