|
Sv: Hvor mye er vanlig å gå ned?
Du har gått ned mange kilo, og det er helt normalt at kroppen tar seg en pause (platå). Som nevnt tidligere så tar det litt tid før kroppen å sette i gang fettforbrenningen. Dersom du har levd på kraftig kaloriunderskudd over lengre tid kan det også være at kroppen din tror at det er dårlige tider og har satt ned forbrenninga. Den vil da tviholde på alt du får i deg inntil den skjønner at "Hey, nå er det visst ikke hungersnød lengre så nå er det trygt å forbruke det jeg får tilført". Dersom du klarer å holde hodet kaldt og ikke får panikk og er litt tålmodig skal du se at kiloene slipper litt etterhvert. Det er en stor overgang for kroppen å gå fra lavkalori til lavkarbo og høyfett 
Kan jeg få spørre hva du har tenkt å gjøre etter at du har gått ned de kiloene du vil ned? Har du tenkt å gå tilbake til vanlig høykarbokosthold igjen, eller har du tenkt å gå over på en mer moderat lavkarbo a'la Fedon? Dersom du har tenkt å leve høykarbisk etterpå så kan det kanskje være like greit å gå tilbake til det du gjorde før eller å velge en mer moderat retning som Fedon/South beach, for ellers kommer du høyst sannsynlig til å legge på deg igjen etterpå. Grunnen til at jeg spør er fordi det virker som du er på jakt etter å finne en måte med å kvitte deg med de siste kiloene fortest mulig og at du kanskje ikke helt trives med det kostholdet du har nå (siden du ikke kan skeie ut med smågodt og sånn i helgene)? Jeg sier det ikke for å være slem altså, men for at det kan være lurt å tenke gjennom hva du egentlig vil med å endre kostholdet ditt. Jeg har en formening om at det aller viktigste er å finne ut hvordan man vil leve etter at man har kvitta seg med de kiloene som skal bort og så velge slankekuren deretter. Da har man større forutsetninger for å lykkes 
Sist redigert av Cyan : 21-02-11 kl 19:54.
|