|
Sv: Hva skal jeg gjøre....
Hei hei og velkommen!
Først og fremst vil jeg oppfordre deg til å tilegne deg kunnskap. Lavkarbo (enten det er ala Skaldermann, Lutz, Ketolysekuren eller andre), går kort og godt ut på å redusere inntaket av karbohydrater, og da er det naturlig å erstatte disse med fett. Dette gjør at mange sier at de spiser LCHF (low carb high fat)...
Det er selvsagt mange ulemper med kostholdet, som med Grete Roede, nutrilett, vektklubb og liknende. Verden i dag er tilrettelagt for å leve usunt, og det vil alltid være lettest. Derfor handler det om å ta et valg, om å leve sunnere, ha bedre livskvalitet og føle seg bra. Etter du har tatt dette valget, handler det om å velge hva man vil klare best. Selv takler jeg ikke å være sulten, og velger derfor lavkarbo, for da er jeg alltid mett og god. Enkelt og greit.
Taco kan du helt fint spise. Erstatt krydderet med hjemmelaget kryddermiks, kutt ut lefser og skjell, og lag generelt hele retten fra bunn. Pizza kan du også spise, dersom du lager din egen bunn. Søk i forumet her eller les blogger for å finne oppskrifter, kan anbefale:
Lilalife, LCHF-bloggen, Lena Beatrice og Lones verden. Her vil du finne masse oppskrifter, tips og triks og ikke minst lenker til ennå fler lavkarboblogger.
Når det gjelder fest, velg vin med lite restsukker eller sprit og sukkerfritt blandevann. Vinvalg kan de hjelpe deg med på polet, men vær obs på at i ketose tåler man ofte mye mindre akohol. Angående tyggis og sånn, kjøp fribol halsdrops du får kjøpt på apoteket og store, sukkerfrie IFA.
Hvis du synes det er slitsomt å telle karbo, prøv å lese innholdsfortegnelser. Over 5 gram karbo pr. 100 gram er for mye, og det kan du bare legge fra deg. Dersom det er mer enn 1-2 gram per 100 gram, tenk litt på hvor mye du har tenkt til å spise av det, og regn ut sånn cirka, det er ikke så vanskelig når du kommer inn i det 
Masse lykke til!
|