Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-11, 18:57   #26
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Jamen Kanutten da... *ler* Det er jo det jeg sier.
Det går ut over balanseorganet, men det er usannsynlig at selve balansenerven tar skade.

Det er litt snodig med den balansenerven.
Tenk hvor mange som tror de har virus på balansenerven. De har til og med fått diagnosen av lege, men så går det trill rundt for dem. Skader på/sykdom i balansenerven gir nautisk svimmelhet, altså følelsen av å være i urolig sjø.

Gyratorisk vertigo (karusellsvimmelhet) derimot, kommer av skader i andre deler av balanseorganet, altså det indre øret. Veldig ofte er dette rusk i labyrinten.

*leter etter bilder som kan illustrere bedre*

Tverrsnitt av mellomøret (Hørselsorganet)
Trommehinna til venstre, så et hulrom (det egentlige mellomøret der verken ligger ved ørebetennelse) som går over i øretrompeten og ender i svelget, og hammer, ambolt og stigbøyle øverst. Stigbøylen bidrar til å sende (balanse) signaler inn til Vestibylen, som vi finner igjen på neste bilde av det indre øret

Tverrsnitt av det indre øret (balanseorganet)
Vestibylen er en del av labyrinten. Noen ganger danner det seg rusk i maskineriet her (endolymfekrystaller), og de krystallene gir voldsom svimmelhet om de kommer inn i en av gangene til venstre.
Ganske så avansert maskineri, som er mye mer utsatt for skader enn selve balansenerven.

Bare jeg som er treig.

Det finnes en manøver som kalles Epleys manøver. Jeg har selv hatt "virus på balansenerven". Av en eller annen grunn er det vanlig at damer får det etter en fødsel...