Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-11, 17:31   #17
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

*dunk dunk splætt*
Jeg kjenner følelsen. Det finnes antakelig ikke noen berde følelse enn den du har like etter trommehinna har røket... (been there mange ganger) Det er bare så trasig å måtte oppleve den. Jeg var ørebarn sjøl, og har to av sorten. Ikke spør hvor mange ørebetennelser jeg har hatt om hender (eller i hodet), det må være hundrevis til sammen. Det endte i alle fall med rekonstruerte trommehinner til begge barna (og noen runder med dren før den tid).

Jeg så ikke denne tråden før nå, så jeg er litt på etterskudd med råda mine, men de kan komme vel med seinere.
Jeg har ingen doktorgrad i ørebetennelse, men et aldri så lite fagbrev, kanskje? ;-)

1. Matolje hjelper ikke det aller minste, men det lindrer.
Problemet ligger innenfor trommehinna, så ingen ting som dyttes inn i øret kommer nær betennelsen.

2. Varmepose hjelper heller ikke, men det lindrer.
Om du bruker varme omslag, så legg deg med det vonde øret opp, og omslaget på toppen. Da gir du nemlig verken en mulighet til å renne bort fra trommehinna og ut i svelget.

3. Nesespray hjelper ei lita stund, deretter blir det bare verre.
Øretrompeten, altså gangen mellom svelg/nese/bihuler er normalt åpen, og det er derfor du kan lage klikkelyder i ørene når du holder for nesa og blåser. Når du blir forkjølt tettes den ofte igjen pga slim eller opphovning. Vanlig nesespray irriterer slimhinene slik at de trekker seg sammen, men så snart virkningen er borte, så hovner de opp igjen. Vanligvis litt mer enn før nesesprayen kom inn og irriterte.

4. Saltvann hjelper!
I stedet for å irritere slimhinnene med nesespray (som ofte gir neseblødninger fordi den skader slimhinnene), bør du skylle/spraye med fysiologisk saltvann (morsmelk til spedbarn). Fysiologisk saltvann får du på apoteket, men det er mye billigere å løse opp 9g salt pr liter (kokt) vann.

5. Et nesehorn er gull verdt.
Fyll det med kroppstemperert saltvann (ei strøken ts i et fullt horn), og skyll først gjennom det ene neseboret, så det andre. Det er litt fiklete før du finner den rette stillinga, men det er ganske enkelt likevel. Vannet renner ut gjennom motsatt nesebor, og med riktig temperatur og saltforhold kjenner du faktisk ikke noen verdens ting.
Nesehornet kan også brukes på/av barn som er store nok til å finne riktig stilling på hodet. (De må skjønne hva som skal skje og ikke bli redde, så går det bra med ganske små barn også)

6. Nesespray + Nesehorn = sant
Nesespray irriterer og skader slimhinnene, men sammen med saltvann er det god medisin. Spray nesa godt på begge sider, vent LITT, og skyll godt med saltvann. Nesesprayen åpner, og saltvannet skyller ut. (Dette skyller ikke ut verken fra øret, men hjelper til å åpne øretrompeten så trykket blir lavere og verken evt kan renne ut i svelget)

6. Ørebetennelser behandles bare om det er helt nødvendig, spesielt hos barn
De som har ørebetennelser har dem som regel ofte. Derfor unngår man å gi antibiotika så sant det er mulig. Det er heller ikke sikkert at antibiotikabehandling gjør forløpet kortere, mindre smertefullt eller hindrer at trommehinna ryker. Jeg slet veldig med å akseptere dette da ungene mine var små, men med det jeg vet i dag er jeg glad for denne innstillinga.

7. Er det for ille, så gå til legen.

Kan skrive under på alt dette!

Men denne er jeg ikke helt enig i:

Sitat:

2. Varmepose hjelper heller ikke, men det lindrer.
Om du bruker varme omslag, så legg deg med det vonde øret opp, og omslaget på toppen. Da gir du nemlig verken en mulighet til å renne bort fra trommehinna og ut i svelget.

Jeg fikk det rådet av en homeopat om å legge en varm saltball på øret. Varmen utvider øregangen, men lager også vakum. Saltet skal trekke væsken ut gjennom drenet.. Så fremst det er satt inn dren, hvis ikke funker det jo ikke... Men det funket på mine drenunger.

Jeg sprengte trommehinnene en gang mens jeg dykket. Det resulterte i at balansenervene gikk fullstendig ad undas. Jeg visste ikke hva som var opp eller ned og svømte bare i ring nede på dypet. En venn så dette og dro meg opp til overflata.

Så hva skjer med unger når trommehinnene DERES sprekker?? Får de også balansetrøbbel?