|
Sv: Hva skal jeg gjøre....
Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.
Hei alle brukere... 
Jeg har tidligere vært veldig stor. Slanket meg 40 kilo med å følge Grete Roede sin filosofi for noen år tilbake. Jeg trener, glad i sunn mat, og selvfølgelig karbohydrater..
Etter et samboerbrudd, skolegang, livet på halv tolv en stund har vekta gått opp 8 kilo, som jeg må få av meg.
Jeg reagerer en del på brød, og tror at magen min har det bedre uten.. Har fått beskjed om at jeg burde prøve ketolyse kuren.
Men jeg lurer da på om man ikke kan spise frukt, og yoghurt som jeg har brukt til mellom måltider.. ikke tyggis og slike ting? Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Og syns det virker så vanskelig. Kan jeg spise så mye grønnsaker jeg vil? det er jo karbohydrater i det også? Og jeg er ganske aktiv og er vant til å spise "mye" da..
Kan noen fortelle meg litt? Hvordan er det hvis man blir bedt bort på pizza og taco og slik.. kan man aldri gjøre det da hvis man skal holde deg i ketose.. Og hva med å ta seg en fest innimellom? Jeg er jo ikke utgammel enda.. Jeg trenger sååå sårt hjelp.. Er så fornøyd av å høre at man hele tiden er for feit, og ikke feit nok for å få hjelp... er motstander av slankeoperasjoner, og vet ikke hvor jeg skal starte..
Veier 82 eller noe, og det minste jeg veide er 74.... og vil gjerne dit igjen da buksene mine ikke passer som de skal lenger.. SUKK!! 
Jeg vil bare si velkommen - og at det er ikke uvanlig å tenke slik du gjør - "hva med alt jeg IKKE kan spise!" Etter en tid finner du ut at begrensningene ikke er så alvorlige som du tror
Taco kan du forresten spise helt fint - bare dropp skjellet! Pizza er det litt verre med - men stort sett all annen mat kan du fint spise. Det handler om å redusere karboinntaket og øke fettinntaket. Da må man venne seg på å spise mer pålegg enn brød for å si det enkelt -dvs spise MER av det godt Ta feks en lunsjbuffet - spiser ikke du også der LITT brød - og MASSE pålegg? Nå kan du gjøre det på heltid og kroppen din vil takke deg 
Den lille pdf'en du fikk fra Titti76 er et glimrende utgangspunkt. Skriv den ut og begynn å lev etter den allerede idag. Ikke vær hard mot deg selv - du MÅ ikke gjøre alt helt riktig fra dag 1! Det handler veldig mye om å endre tankesett, og SE mer av den maten man har holdt seg unna på feks Grete Roede kurs.
Begynn generelt - og sett deg en dag for hvor du ønsker å begynne ketolysekuren. Den inneholder lite karbo - så treningen kan bli litt tøff et par uker - mulig du må redusere intensiteten - men dette vil gjelde i en kortere periode der du skal ned i vekt.
Begynn allerede nå å se for deg et kosthold som du kan leve med resten av livet - et kosthold som gjør at du holder vekten. Dette blir ganske sikkert et med mer karbo enn ketolyse - men med mindre karbo enn Grete Roede. Vi føler oss alle vel med forskjellig inntak av karbo - og over tid så vil du finne ut hvor din komfort-sone ligger 
Ønsker deg så mye lykke til - lån ketolyseboka på biblioteket før du bestemmer deg hvilken vei du ønsker å gå - det finnes også andre bøker om lavkarbo der, feks skaldemans og hexeberg.
|