Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-11, 18:57   #6152
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd . Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.

Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...

Krysse fingre for Nav forresten ...

Såpass! Takk for tips, altså. Men det er mer bare nysgjerrighet. Jeg er jo diagnosisert med insulinresistens, og går på metformin, og kjenner sådan mindre svingninger, men nå er jeg også langt over snittet pedantisk på kostholdet .
Jeg har hatt veldig reaktivt blodsukker tidligere, og kjent veldig godt om jeg har fått i meg noe jeg ikke har tålt, noe som sånn generelt skjer svært sjeldent. Bare ordet glukosebelastning får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Jeg har blånekta de siste to årene. Det er rett og slett en for hard påkjenning!
Jeg tror ikke jeg har merka noe av å spise maltitolsjokolade før, men det hadde vært interessant å se om det skjer noe. Og så ligger jo bare den måleren der. Brukte den en del da jeg la om kostholdet etter diagnosen, men som sagt bare for å sjekke fastende blodsukker, og at det faktisk bevegde seg nedover.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥