|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Og så lurer jeg på, jeg har kun brukt blodsukkermåleren min til å måle fastende blodsukker. Jeg fikk i dag det for meg at jeg skulle teste hvor mye blodsukkeret mitt påvirkes av maltitol, bare sånn for moro skyld. Så jeg lurer da på hvor lenge etter siste måltid jeg bør vente med å måle blodsukkeret, og hvor lenge etter inntak av sjokoladen jeg bør vente med å sjekke stigningen?
For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd   . Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.
Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...
Krysse fingre for Nav forresten ...