|
Sv: Dere som ikke veier ...
Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.
Skjønner at det med veien åpenbart er noe man helst gjør i starten, og at det kommer inn i fingrene etterhvert. Har bare et spm i den forbindelse:
Jeg er fersk her og nettopp begynt på LCHF og jeg veier noe. 100g sylte er jo 100g sylte, 1/2 kjøttdeig er halvparten av 400g, og et egg er et egg...
Jeg veier for eks ingrediensene når jeg følger oppskrifter mm, men jeg veier ikke smøret eller rømmeklatten eller majones-stripen oppå egget og skinken. Og jeg veier heller ikke grønnsakene i salaten eller til middagen. Er det noe man vanligvis pleier å gjøre?
Har lest litt her inne og ja, jeg har søkt i forumet, men fant ikke noe svar på dette 
Jeg pleide ikke å veie rømme og majones, men nå tok jeg ikke så mye av det at det burde ha utgjort alt for mye. Hvis en boks rømme har 400 ml, så kan man vel si at det er rundt 400 gram (kanskje litt mer, har aldri veid), men en grei spiseskje er vel max 30-40 gram, kan jeg tenke meg. Jeg tok dette litt på gefülen, men andre er kanskje litt mer nøye.
Vet du hvor mye 100 gram salat er? Eller 50 gram paprika? Gjør du det, så er det jo ikke et problem. Aner du derimot ikke (som meg) så blir du nødt til å veie det for å vite.