|
Sv: Noen spørsmål om jeg kan være i ketose
Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.
Opptrapping mener jeg med at jeg trapper ned på karbohydrater og trapper da opp karbodietten. Har fare for diabetes ja, pga sykelig fedme. Derfor har jeg blodsukker apparat. Jeg drikker kun til måltider, føler meg ikek tørst, bare sulten. vann er jeg ikek flink til å drikke, så går i funlight saft og iste. Skal vel bli kvitt dette også, men det er maten som er første prioritet. Hva kan en ketose diett bestå av? hva skla jeg spsie til frokost, lunsj, middag kvelds. Også mellommåltider må jeg ha. Har laget lavkarbobriks og lavkarbobrød jeg bruker, men hva annet kan jeg ha, blir stusselig middag med bare brød eller briks. Liker kylling, så spiser ofte kyllinglør krydret med allround krydder, men skal etterhvert kutte helt ut det også, skal da lage allround krydder selv av blandingskrydder. Hvis jeg skal spise taco, hva slags kjøttdeig skal jeg bruke da? Fant en kryddermiks her inne på tacokrydder.
Her må du nok sette deg litt bedre inn i hva lavkarbo betyr først. Og har du nå brukt et par uker på "trappe opp" til lavkarbo - er det på tide å ta steget fullt ut. 
Begynn med denne generelle oversikten her.
Deretter kan du først som sist begynne å lese deg opp på hvilke matvarer som har lite karbohydrater og hvem som har mye. Bruk feks www.matvaretabellen.no.
Ønsker du å være i ketose ville jeg faktisk anbefalt at du følger ketolyse-dietten strikt i et par mnd først - dette fordi du vil få mye kunnskap om maten, ketose, evt vekttap osv. Det er også lettere å forholde seg til en bok/diett med regler enn å prøve å pønske ut alt dette på egen hånd.
Ketolyse-dietten har en grense på 15 gram for kvinner. Samtidig er det svært viktig å huske på å spise nok protein og ikke minst NOK fett - og det er der det å følge en retning kommer inn som en god hjelper.
I lavkarbo er vannet faktisk veldig viktig sammen med maten - fordi det er behov for mer vann når kroppen skal lære å forbrenne fett - så om du allerede kunne byttet ihvertfall halvparten av væsken du drikker med vann i dag - er du godt på vei.
Jeg forstår ikke helt hvor du har hentet at lavkarbo betyr brød og briks (i lavkarbovariant)?? Erstatninger for brød er det ikke behov for i en lavkarbo diett - ketose eller ikke, de som spiser det gjør det fordi de savner brød, eller fordi det gjør hverdagen enklere med å ha masse godt fett pålegg på toppen i lunsjen eller andre steder.
Du vil heller ikke ha behov for å spise 6 ganger om dagen når du har kuttet karbohydrater til det minimale. Spis når du er sulten og slutt når du er mett. Jeg vil anta at 3 ganger om dagen vil holde i massevis - kanskje oftere i starten.
Siden du nå plages med sult vil jeg anta du har kuttet karbo og ikke økt på med nok fett, evt spiser du nå for lite mat. For å unngå at du mister helt motivasjonen - velg deg en retning du ønsker å følge, feks ketolyse eller skaldemans, slik at du kommer deg ordentlig i gang - for spiser du lavkarbo riktig - vil du faktisk ikke føle sult 
Les den pdf'en jeg har lagt inn til deg så kanskje du forstår litt mer, og deretter gå inn på ketolyse-delen av forumet for å få en bedre oversikt over mat du kan spise. Tilslutt - kjøp BOKA og les den flere ganger 
|