|
Sv: Les før du spør om vesentlige ting...el ikkje så mange gjør
Fabi.... jeg synes du er litt feig av to grunner nå:
1. Å bruke kjønn som argument for noe du mener er en dårlig tone er rein bullshit.
2. Å klage på folks svar for så å nekte å bidra sjøl er ganske tåpelig.
Jeg er mann sjøl og føler ikke at stemninga er dårlig her på grunn av at det er mange kvinner her. Jeg har, etterhvert som jeg har lært mer om dette kostholdet, forsøkt å svare når jeg har gode svar å gi (pleier ikke så ofte å svare på mens-relaterte spørsmål for eksempel), men jeg har også blitt irritert når jeg har svart på et spørsmål i en tråd, bare for å finne det samme spørsmålet fra en annen person to sider senere i tråden. Da sier jeg ifra.
Når det ligger to tråder etter hverandre med samme spørsmål, så viser det meg at folk ikke søker veldig godt før de stiller et spørsmål. Det er ikke det at spørsmålet er dumt, men folk får litt for fort panikk og vil ha svar NÅ framfor å titte litt rundt seg.
Så.... nå har jeg dessverre bidratt til denne dårlige stemninga du snakker om. Du sier at hvis vi er lei å svare på de samme spørsmålene så kan vi hoppe over tråden og la være å svare... hva skjer til slutt da? Ingen svarer, og de med erfaring sitter og klumper seg i en hemmelig tråd i et underforum. Det er ikke ønskelig. Vi må alle være med på å skape et godt forum med god stemning, hvor svar kan bli gitt på spørsmål som man ikke enkelt kan finne ut av i boka eller ved et kjapt søk. Hvis noen begynner en tråd med "Nå har jeg lest boka, men jeg skjønner ikke helt dette, og jeg fant heller ikke noe når jeg søkte..." så svarer jeg gjerne. Det forteller meg at personen har gjort en innsats på å finne dette selv.
Husk at vi alle er ansvarlige for vår egen kropp og eget kosthold. Ja, det vil kreve at vi setter oss inn i ting. Ingen her er ansvarlig for det du gjør, og kan/vil ikke være noens personlige coach gjennom hele prosessen. Det er mange her som svarer på spørsmål, og om de henviser til boka eller til en tråd, så er det helt greit i mine øyne, hvis det ikke framkommer fra spørsmålet at dette allerede er gjort.
Så.... min utfordring til deg.... kom og hjelp til. Hvis du har lest dette forumet så lenge, så er jeg sikker på at du vet mer enn meg, og hvis jeg kan bidra, så kan du også.
Forøvrig støtter jeg tanken på en side med den vanligste informasjonen (om det blir en wiki eller en FAQ-tråd som klistres øverst i flere forum).