|
Sv: Hei og HJELP
Opprinnelig lagt inn av imosti, her.
Hei og HJELP! Har prøvd å komme i ketose i flere uker. Gikk i søtningsmiddel-fellen men forsto det og endret det etter å ha lest i forumet her for noen dager siden. Takk for masse fin info. Jeg har nå sittet i timer i dag og lest og forstår at jeg har spist for mange gram protein pr. dag. Jeg følger ketolysekuren. Jeg spiser ikke kjøtt og synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg kan spise. Har ikke vært over 15karb pr dag disse ukene. Ikke gått ned noe, ikke utslag på stix pluss at jeg har alt ubehaget som følger med "inngangen til ketose/ut av karbo.", som at jeg er så slapp at jeg ikke orker trening noe jeg vanligvis digger. Tar alle vitaminene som er anbefalt. Jeg har skrevet ut ukeplanen til "Gerd" i dag og tenkte å ha den som en rettesnor. Men allerede ved "frokostpannekake"mister jeg motet for når jeg finner oppskriften i forumet er den jo full av sukkererstatning, havregryn etc som jeg ikke kan ta. Jeg føler meg fortvilet. Jeg har ikke problemer med å følge "et opplegg" men jeg føler at det stopper ved et eller annet punkt hele tiden. Tør snart ikke å ta noe i munnen for alt blir jo feil! sukkererstatning, proteiner, fløte, ost.. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg og dra meg opp fra det hullet jeg er i nå? Trenger bare litt HÅP! Og det er ikke aktuelt å gi seg...!Alt skal gå bare kiloene begynner å renne av!
Ok, RO DEG NED!!!! Gratulerer gått i den samme fellen som ganske mange andre nybegynnere har gått i - de tror STIXEN er ensbytende med suksess...
Tro meg - kast stixen, du har ikke bruk for den! Spiser du 15 gram karbo pr dag - ER du i ketose. Ok?
Søtningsstoffer bør ikke holde noen utenfor ketose - hvor har du det fra? Og hvor mye proteiner spiser du hver dag siden du mener du spiser for mye? Hva er galt med fløte og ost forresten?
Nå vet ikke jeg hvor lenge du har holdt på - men du ble medlem i februar så så veldig mange ukene er det kanskje ikke snakk om?
Disse såkalte partystopperne skal ikke nybegynnere bry seg om før de har holdt på å flere uker. Mest sannsynlig er det andre ting tidlig som har gjort at du ikke går ned.
La oss først korrigere litt forventninger - "kiloer vil mest sannsynlig IKKE renne av". Du vil forhåpentligvis gå ned jevnt og trutt om du følger kuren korrekt. Dette betinger selvfølgelig også at du har en del overvekt å ta av - har du ikke det - vil dette gå mye saktere. Forbered deg på dette med en gang.
I starten er det viktigst at du spiser NOK mat, og da mener jeg NOK protein og NOK fett. Det tar noen uker før fettforbrenning går i gang - og da trenger kroppen MASSE fett å jobbe med i starten, før den skjønner at den kan ta fra fettlagrene dine.
Det er flere her inne som ikke spiser kjøtt, søk opp vegetar-lavkarbo osv og se hva du finner. Sannsynligvis vil du også finne oppskrifter som du kan bruke.
Hvor mye skal du forresten ned? Hva er høyde og vekt i dag?
Ro deg nå ned, du har nok gapt over for mye informasjon på en gang - og blitt litt overveldet... alt på dette forumet kan ikke relateres til din situasjon, ok? Her inne er det mange ketolyse-eksperter, sammen skal vi nok finne utav om du spiser korrekt. Boka bør jo da også gi en del god informasjon om dette... 
Start med å lese denne tråden GRUNDIG et par ganger - husk og pust, dette går bra!
|