Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-11, 12:50   #16
Sungrazer
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Sungrazer er ny på veien

Sv: Med fokus på trening!

Opprinnelig lagt inn av picasso, her.

Oi Sungrazer, takk for masse nyttig informasjon!!! Og takk for linken til den bloggen i bildetråden! Der var det både treningsinspirasjon og oppskrifter. Liker å lese slike blogger

Bare hyggelig det, glad du likte det. MDA er et oppkomme av informasjon. Jeg har lest bloggen i over et år og har vel enda ikke lest alle artiklene.

Og et mer strukturert treningsopplegg tror jeg er det jeg trenger fremover også.

Det er veldig nyttig, da ser du framgangen bedre. StrongLifts 5 x 5 som jeg kjører krever at jeg legger på 2,5 kg på de store øvelsene for hver trening. Dvs. 7,5 kg i uka. Du når selvfølgelig taket til slutt, men du ser framgang. Det høres også mye ut, men det går veldig greit når du starter fra tom stang.

Et annet opplegg som får veldig skryt er Starting Strength av Mark Rippetoe, følger mye av de samme prinsippene, og er vel opphavsmann til SL 5 x 5.

jeg trener 5-6 ganger i uken men tar det litt på feelingen hvilke muskelgrupper jeg skal trene eller om det blir cardio.

Ca slik har jeg trent den siste uken:

Det viktigste for oss glade amatører er at vi gjør noe som helst, jeg trener hele kroppen på hver økt, og bruker en drøy halvtime på programmet avhengig av hvor mye folk som er på treningssenteret.

Blyant og notisblokk er et genialt verktøy for å loggføre øvelsene, eller om du har iPhone så vil jeg anbefale gymgoal for å holde rede på treningene.

(og så spionerer jeg på "muskel-gutta" på senteret for å lære nye øvelser. Kun derfor altså )

He he he! Skal ikke disse de gutta der, de kan som regel sakene sine, men inntil man har fått grunnformen på plass (og tro meg - den får du med SL 5 x 5 eller Starting Strength og tilsvarende progammer ) så har man ikke så mye å tjene på isolerte øvelser.

Det som bygger muskler og stresser kroppen til å bygge mest muskler er de øvelsene som benytter flest muskler i hele kroppen. Til dette finner du ikke bedre øvelser enn knebøy, markløft, benkpress og skulderpress. Du bruker samtlige muskler i hele kroppen på disse.

Aller helst skal man stresse kroppen så hardt at man blir rød og varm i huden. Det signaliserer at man har utløst veksthormoner. En effekt som faktisk blir enda bedre om man trener under faste. Altså ikke spiser på mange timer før trening.

Insulin nivåene faller, veksthormoner øker, frie fettsyrer, fettforbrenning, aminosyresyntese samt efedrinhoromer øker. Det er en vinn vinn situasjon.

Jeg føler meg aldri så skjerpet under trening som når jeg ikke har spist på en 16- 18 timer. Greit å fylle på etter trening da, men det trenger nødvendigvis ikke å skje umiddelbart.

Stå på!

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat