|
Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?
Jeg synes dette høres ut som gallestein. Særlig med tanke på at du har hatt gallesteinsproblematikk tidligere. Galleblæren skiller ut galle i forhold til hvor mye fett man spiser. Dersom man har et fettrikt kosthold, vil galleblæren skille ut større mengder galle, og eventuelle gallesteiner eller gallegrus som sitter i gallegangen kan føre til mye smerter. Når det gjelder blindtarmen, ligger den midt mellom navlen og høyre hoftekam, og smertene vil oftest sitte der ved en begynnende blindtarmsbetennelse. En skikkelig betent blindtarm kan også gi smerter andre steder i abdomen på grunn av rikt nervevev rundt og i tarmen. Blilndtarm kan gi kvalme og noe feber. Gallestein kan også gi kvalme, og mange får mye halsbrann. Galleblæren er ikke et organ du egentlig har bruk for. Når du fjerner galleblæren stenges bare de gallegangene som går inn i magesekken. Leveren vil fortsette å produsere galle selv om galleblæren er borte, men gallen vil da gå direkte ned i tarmen. Ved gallestein kan man også oppleve at man begynner å klø, blir gul i huden og får avfarget/kittfarget avføring. Da er det på høy tid å komme seg til legen! Gallesteinsanfall er typiske ved at de starter under høyre ribbeinsbue og sprer seg som et belte rundt magen. De kan ofte komme i forbindelse med måltid, men også utenom. Jeg foreslår at du får deg en time hos legen slik at du kan bli utredet for disse smertene. Det er ikke noe å vente med! Jeg har selv fjernet galleblæren, etter et smertehelvete uten like. Lykke til!

Paprika, mamma til to
|