Jeg lurer på når ernæringseksperter skal innse at fett ikke er farlig i seg selv, men sammen med karbohydrater. Og at det faktisk ikke er farlig men sunnere å kutte litt ned på karbohydrater og øke fett/protein-inntaket.
Ingen skal trenge å sulte, ihvertfall ikke barn. Sult er kroppens måte å si i ifra på at nå trenger jeg næring. Da skal man ikke unngå å spise, da gjør man det bare værre. Å prøve å glemme sulten går ikke, kroppen er en svært avansert maskin så det nytter ikke å lure den. Det gjelder å spise riktig mat så insulinverdiene er stabile. Og for mye karbohydrater er ikke gunstig for insulinet og dermed metthetsfølelsen. Feil mat gjør at en ubevisst spiser for mye. Ingen kan gi barn for mye mat, det er maten det er noe feil med. Det nytter ihvertfall ikke å "lære" barn at "nå er du mett".
Opprinnelig lagt inn av Klinisk ernæringsfysiolog Kristin Bache
To skiver er nok, og det er ikke farlig å være sulten mellom måltidene.
Hvordan vet hun hva som er nok? 2 skiver er nok for alle barn? Og sult har jeg skrevet om ovenfor. Er man sulten må man spise.
Min påstand er at hvis barn hadde fått sunn mat (lavkarbo) helt i begynnelsen så hadde ikke overvekt vært ett så stort problem som det er.
Sist redigert av donjuanwannabe : 17-07-05 kl 15:02.
|