Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 14:27   #34
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta øker - hjelp?

Opprinnelig lagt inn av snusken, her.

Dessverre er det sånn at når en leser om denne kuren lover den "mirakler" som at de første ukene raser folk ned i vekt, og det er den letteste måten å gå ned i vekt på etcetc.

Ok - her må vi gå tilbake til start og begynne på nytt igjen!

For det første er dine forventninger til dette kostholdet - tatt i betraktning at normalvekten din ligger rundt 10 kg minus - blitt så kraftig forvridd at når det ikke fungerere etter det du har fått inntrykk av - så er det noe "galt" med kostholdet. Dette stemmer ikke - og jeg beklager at du har fått inntrykket av at lavkarbo (her ved ketolyse) er en vidunderkur hvor man raser ned i vekt nesten uten innsats.

Sitat:

Personlig må jeg si at det er den vanskeligste kuren jeg har vært på. Spis kun 15 g karbs hver dag, spis mer fett, tell kalorier, ikke spis grønnsaker over jorda, dropp brød, dropp fløte rådene er mange og kuren ganske forvirrende.

Her tror jeg det er du som har vanskeliggjort kuren mer enn nødvendig. Kuren er faktisk veldig lite forvirrende, det eneste du trenger å huske er karbogram pr dag - og fett til alle måltider. Alt det andre du nevner er korrigerende i tilfelle man ikke går ned noe etter å ha gått på kostholdet en GOD stund!

Sitat:

Baker brødet med soyaprotein, seterrømme og egg så det er hverken frø eller noe i det...

Jeg savner det gamle kostholdet mitt. Det var ikke det som fikk meg tykk, men graviditet etterfulgt av "spis hva jeg har lyst på" Men jeg savner kostholdet mitt som bestod av rugbrød, fullkornsris, frukt, salater, nøtter, kjøtt og fisk. Det fikk meg til å føle meg pigg og rask. En gang i blandt unnet jeg meg også pizza med speltbunn eller en bolle, men mat med høy GI var en sjeldenhet i min kost.
Nå føler jeg meg bare tung og slapp av alt fettet, forvirra og sur.

Abstinenser i starten av ketolyse - og spesielt når du ikke engang spiser 15 gram karbo pr dag, men halvparten! er velkjent, og jeg regner med at dette visste du om på forhånd. Noen bruker lengre tid enn andre på å komme over dette. Det blir ikke bedre av at du ikke følger retningslinjene og spiser for lite karbo - ikke skyld på ketolyse for at du ikke gjør det korrekt!

Hvis du trives med Fedon-kosthold - hva i all verden fikk deg til å prøve ketolyse? Siden du nå har så mye antipati mot det du spiser på ketolyse anbefaler jeg å straks endre til fedon. Gå gjerne et fedon-kurs først, slik at du slipper å få samme misforståelser som har oppstått i forbindelse med ketolyse

Sitat:

Jeg forstår nok at dere føler at dette er mye sutring og klaging, men jeg må bare ærlig fortelle hvordan jeg føler det for å få gode, ærlige svar.

Sutring er greit - sutring når man ikke følger kostholds-reglene blir bare trist...

Sitat:

Utenom tenker jeg at dette kostholdet umulig kan være heldig da en må sjekke lever/nyrefunksjon hver 3. måned for å se at det ikke fører til skade på disse.

Javel? Nå har jeg leste ketolyseboka en del ganger - men står det at man må sjekke lever/nyrefunksjon?
Dette gjelder om du overdriver protein-inntaket og samtidig spiser for lite fett - det vil kunne overbelaste nyrene dine. I tillegg har en del skjulte nyreproblemer som kan komme fra ved ketose (andre må evt korrigere meg her om jeg tar feil).
Du har funnet den optimale grunnen til å slutte med ketolyse - det er jo HELSEFARLIG! I motsetning til det norske trauste anbefalte kostholdet fra myndigheten - det er jo beint fram helsefremmende

Sitat:

Har kjøpt vitaminer/stix for 50 dager og har jo tenkt å stå løpet ut. Etter det vet jeg ikke om jeg vil gå tilbake til å kun telle kalorier igjen...
Skal stå brud i august og føler hastverk med å komme ned i kilo så jeg kan finne meg kjole. Lenge leve forfengeligheten

Her ligger nok hovedproblemet ditt - du må "skynde" deg å gå ned i vekt... du stresserkroppen og da slipper den ihvertfall ikke kilo!

Hvis du ønsker å slippe alt stresset - bestill deg mat fra www.spisdegslank.no i et par uker mens du virkelig setter deg inn i hva et lavkarbo-kosthold egentlig betyr. Da får du 4-5 måltid FERDIGE hver dag (hent fra frysen) - og du slipper å telle noe som helst. Ca 20 gram karbo pr dag i snitt, og rimelig lavt i kcalorier. Ikke forvent deg mirakler på en uke, prøv i 4 uker og se hva som skjer med vekt og kropp.

Tilslutt - ta et lite oppgjør med deg selv - om du virkelig VIL ned i vekt (mye sutring og klaging over alt "arbeidet" som kreves), sett deg inn i hva som kreves for å gå ned i vekt, og skal du følge en kur - hvilken som helst faktisk - MÅ du nesten følge reglene for kuren før du klager over dårlig resultat!

Jeg tror du vil klare dette fint jeg - til tross for en ærlig tone tilbake til deg (det var det du ville ha ikke sant?). Du må bare ROE DEG NED LITT! Pust med magen, ta en ting av gangen, og slutt å stress så mye!

Du har da 3 valg:
1.bestill ferdigmat slik at du får vekk litt av stresset - samtidig som du setter deg bedre inn i lavkarbo-kosthold

2.fortsette på ketolyse, les deg ordentlig opp, les på forumet om hva som kan forventes - men viktigst av alt - følg reglene!

3.gå over til fedon.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat