Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 12:43   #77
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Herregud, så mye pseudo-religiøst tullball det skulle være her! At folk velger å bli vegetarianere fordi de synes synd på dyra skal jeg ikke krangle med men når noen påstår at vi ikke trenger animalske produkter blir jeg oppgitt, og når de sprer denne falske planteeter-propagandaen som alt av usikker, smårebelsk ungdom sluker rått blir jeg eitrende forbannet!

Les: Lierre Keith's: The Vegetarian Myth: Food, Justice, and Sustainability

Les i allefall Dr. Michael R. Eades sin omtale om boken

Sitat:

Ms. Keith was a practicing vegetarian (vegan) for twenty years, driven by her passion for kindness and justice for all creatures. She couldn’t bear the thought of even killing a garden slug, or, for that matter, even removing a garden slug from her garden to a place where something or someone else might kill it. Her years of compassionate avoidance of any foods of animal origin cost her her health. Her story of coming to grips with the realization that whatever she ate came as a consequence of some living being’s having to die form the matrix onto which her narrative hangs.

Det er til og med en link til de 14 første sidene av boka hennes der.

Av alle tingene folk gjør som virkelig går meg på nervene er det å bastant uttale seg om ting uten å ha det videste begrep om hva de snakker om det værste. Som f.eks. "the vegetarian myth", altså at å leve på ris, soya, mais og korn er så bra for oss og naturen. Du skal ikke bruke mange minuttene på relevant faglitteratur for å skjønne at det ikke på noen måte er bra for oss å leve på planteføde alene (det er faktisk umulig å overleve på, les: essensielle ammino- og fettsyrer, vitamin B6 og B12, overbelastning av bukspytt- og skjoldbruskkjertlene, osv.). Det bør også være retardedly åpenbart til et hvert oppegående menneske at industrijordbruk er det suverent mest skadelige vi som art noengang har foretatt oss. Mil på mil med landskap rives opp, alt av plante- og dyreliv utslettes i massemord av groveste form. Derpå dyrkes én type avling der med hjelp av kunstgjødsel, insektsmiddel og andre morosaker i noen fattige år før jorden er så utarmet at den er like lite fruktbar som midten av Sahara.

Hva de linkede videoene angår.. dyr har det ikke sånn i Norge. Jeg kjenner både bønder og flere som har jobbet og jobber på Gilde her i Vestfold, og selv slakteforholdene legges til rette for at dyrene skal stresses minst mulig. Ja, de blir slaktet. Ja, de blir avlivet med en kruttfyrt bolt som går tvers igjennom hodet på noen få millisekunder. Hva er alternativet? Forby kjøtt, det mest næringsrike og hensiktsmessige vi kan spise, og la hele befolkningen bli enda sykere av feilernæring enn vi allerede er..?

Den eneste "løsningen" jeg ser er å gå tilbake til bøndenes røtter og bedrive vekselvirke. Korn på 1/3 av jorden, grønnsaker på 1/3 av jorden, og kløver og gress på resten. Den siste biten fungerer som beitemark for dyra, som spiser halm ol. fra korn- og grønnsaksproduksjon om vinteren og samtidig sprer naturgjødsel over hele området. Ikke bare hadde dyrene fått det bedre, vi hadde fått sunnere mat.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat