|
Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg
Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.
Spørsmålet er: skal vi som mennesker som har større tankekraft, ta hensyn til dette, at dyr også kan føle smerte og ha følelser,
og dermed føle empati for dyrene som blir voldet skade og spist?
Skal vi som er tenkende vesener gjør ting annerledes, når resten av naturen ikke tar hensyn til dette?
Smerte og angst for døden, er programmert av naturen slik at liv ikke skal unødvendigvis gå tapt. (Og da tenker jeg på evolusjon og videreføring av gener)
Hæ? Mener du seriøst at man IKKE skal ta hensyn til dette? Klart man kan spise kjøtt om man vil, men skal man ikke ta hensyn til at dyr føler smerte i det hele tatt og behandle dem deretter selv om de til slutt blir til mat? Sånn som du skriver virker det jo som om du mener dyr kun er matvarer på fire bein uten noen som helst følelser som bare kan behandles som ja, den forbruksvaren de er. Jeg blir syk! Som jeg sier; selv om rovdyr spiser andre dyr, kan ikke dette sammenlignes med menneskenes jævelskap i slakteriene.
Og selvsagt er det ikke tullete (jeg blir provosert bare jeg tenker på det) å bli veganer av etiske årsaker! Når man ikke trenger kjøtt for å overleve men egentlig kun spiser det fordi det smaker godt, synes jeg det er mye mer tullete (for å si det mildt) å drite i dyrenes velferd fordi man vil spise godt. Jeg trenger ikke animalsk føde, ergo skal dyr slippe å lide for MIN skyld.