|
Sv: Jeg tror jeg har skjønt hvorfor jeg ikke klarer å gå ned i vekt
Opprinnelig lagt inn av Millie88, her.
Jeg har skjønt at jeg må endre tankegangen min, skal sjekke hvordan tilbud det er til psykolog på skolen. Jeg har vært på slankern siden barneskolen og hele tiden hatt mål om å bli tynn. Jeg tror en av grunnene til at jeg har hatt så stort fokus på dette er at jeg alltid har vært den største av venninnene mine. Jeg har også en familie der alle jentene er konstant på slankern. Min stemor har spiseforstyrrelser, i den form at hun vet akkurat hvor mye kalorier hun spiser, og så må hun trene bort alle samme dag. Hun kan f.eks ta seg en løpetid midt på natten hvis hun har spist dessert den dagen. Når datteren hennes legger på seg blir hun sint og gjør narr av henne hele tiden, særlig foran andre mennesker!! Hun er jo helt gæærn!! Jeg har ikke akkurat hatt så veldig sunne forbilder når det kommer til mat og kropp. Jeg har lært utrolig mye bare bare ved å høre andres historier og få en bekreftelse på at dette ikke er normalt. Det er deilig det! Jeg føler jeg er kommet litt på vei bare ved å innse at mine mål er urealistiske. Resten håper jeg kommer med tid, og med hjelp av en psykolog som kan se ting utenfra.
Kan jeg igjen få anbefale en bok jeg stadig kjøper men gir vekk til familie og venner som "går litt i sirkel"? Karin B Noyes har gitt ut en liten bok som heter "kunsten og lede seg selv".
Etter 2.5 år i terapi hver tredje uke (altså meg da hehe) - fikk jeg endelig løst meg fra tyranniet "de andre sier og mener og forventer" og endelig fant jeg ut at JEG hadde en egen stemme! Jeg lærte meg å sette grensen for hvor langt inn kommentarer og atferd fra andre skal bestemme hvordan JEG har det med meg selv - og hva JEG gjør i mitt liv. År etter terapien kom jeg over boka - som viste seg å oppsummere de aller viktigste tingene jeg lærte i årene med terapi Som sagt - jeg har sikkert kjøpt 6-7 bøker tilsammen, men ingen bor i MIN bokhylle 
I tillegg om du ønsker litt mer detaljert og grundig gjennomgang av temaet vekst og endring - kan jeg anbefale boka "Vekst og endring" av John Berglund. Den beskriver i stor grad det du forteller her - og gir deg samtidig bakgrunn for HVORFOR du reagerer slik du gjør - og viktigst - HVORDAN du kan fri deg fra denne sirkel-gangen 
Du kan bestille den her
Den ligger på nattbordet mitt og jeg ligger stadig vekk og leser og kommer med høylydte AKKURAT! og NÅH! og JØSS det var jo som f... 
Jeg sier ikke at disse løser problemene dine, MEN de kan gi deg en kick-start i forhold til hvor du skal begynne å jobbe med deg selv. Jeg er som deg litt for følsom overfor andres kommentarer og atferd, og er IKKE flink til å sette grenser for meg selv fordi jeg føler jeg sklir over i hva andre mener uansett...
Jeg kan garantere at det er mulig for deg å gjøre endringer som gjør deg lykkelig - IDAG - ikke bare når du er ferdigslanket, vunnet en mill i lotto, møtt drømmeprinsen (han er ofte oppskrytt ), osv osv osv.
Begynn i dag - med å leve i DAG - NÅ - akkurat nå... det er nemlig alt du kan, leve i øyeblikket. Fortiden og framtiden eksisterer ikke NÅ - så hvorfor leve i disse?
Ønsker deg masse lykke til - hvis du vil ha noen å sparre litt med eller snakke med så send meg en PM. Jeg har brukt noen år på å rydde opp mentalt for å bli sterkere i mitt eget liv - og selv om jeg av og til går på trynet så det SYNGER etter - vil jeg påstå at jeg har blitt ganske så flink sammenlignet med den jeg var for 15 år siden 
|