|
Sv: Jeg tror jeg har skjønt hvorfor jeg ikke klarer å gå ned i vekt
Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.
Hva gjelder familie i grupper kan det hjelpe å se dem for seg som glattbarberte aper som tilfeldigvis kan prate. Og sier dustete ting for å være enige med hverandre... For da har jo alle det så hyggelig og så kan man le præhæhæhæ! og si 'ikke sant!' og 'akkurat!' og 'riktig,riktig'.
Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Man har en illusjon om at man blir å få det bedre på alle områder av livet dersom man bare blir tynn. Men forandringen som man trenger er ikke nødvendigvis den i kroppen, men den i hodet. Jeg gikk et depresjonsmestringskurs (med fokus på teknikker i kognitiv adferdsterapi) i fjor. Der lærte jeg litt om hvordan man kan analysere egne tanker og hvordan man ut i fra de kan vurdere hvor vidt de er representative for "sannhet". Det viktigste jeg lærte er at man kan endre disse tankebanene og lære seg å tenke mer konstruktive tanker. Å bli slank gjør deg ikke lykkelig. Det som gjør deg mer lykkelig er å være fornøyd med hvem du er. Et godt selvbide og god selvtillit er kanskje de viktigste faktorene i det å ha det godt. Jeg har fått profesjonell hjelp nå til å finne mitt realistiske selvbilde og få økt selvtillit. Jeg har fortsatt dager der jeg ikke er fornøyd. Der jeg faktisk ikke kan se at jeg har mistet 25 kg av kroppen min. Men da må jeg bare endre tankebanene mine. Klappe meg selv på ryggen for det jeg har oppnådd og tenke at bilringene mine er en del av meg. De definerer meg ikke. Jeg er mer en fettet på kroppen.
Og jeg tror faktisk den viktigste ingrediensen når det gjelder å få seg kjærest for eksempel ikke er kropsvekt. For det første er sunn selvtillit sexy, for det andre er det kjemi mellom to mennesker. De få som faktisk velger kjærester på grunnlag av fettprosent tror jeg ikke er verdt å ha. Jeg har selv ikke kjæreste og har ikke hatt noen lange forhold (bare et som varte i nesten 3 mnd). Men jeg tror det er fordi jeg ikke har møtt det rette mennesket til riktig tidspunkt. Det er mange overvektige mennesker som har kjæreste. Og kanskje du bare ikke har møtt den personen enda.
Er du student? Kanskje studentrådgivningen der du bor har et kurs i kognetive terapier av noe slag (det er ikke bare oss som sliter med depresjoner som kan ha nytte av det)? Jeg vet det finnes type selvtillitskurs eller om å snakke i offentlige rom. Jeg tror mange av disse kursene kan være nyttige for oss.
Jeg håper du finner den styrken i deg selv og kanskje forstår at vekta har lite med saken å gjøre. Men selvfølgelig kan det hjelpe deg å føle deg bedre med deg selv og det er uansett bra for helsa di. Men vekttap løser ikke alle problemer i verden. Det er vi som mennesker som gjør det.
til deg. Og så jeg på deg. Jeg har tro på at du kommer til å finne en løsning nå som du har klart å sette ord på tankene dine.
|