Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-11, 00:45   #8
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet..?

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Ble litt usikker nå men; blir en grønnsak tyngre eller lettere av koking? De fleste grønnsaker inneholder vel en viss andel stivelse, og detge går jo over til sukker ved koking- gjør det ikke? Kan vel tenkes at det av stivelse som går over til sukker er lik det som eventulet ender i krafta. Er ikke sikker altså, bare en teori oppi det hele.

Veldig vanskelig det der, men om du teller karber og veier maten, ville jeg tatt utgangspunkt i rå vekt før koking. Ser for meg at det som koker ut har lite betydning i det store hele

Det er et vanskelig regnestykke for hvis du prøver tørke grønnsakene etter koking er det da overflatevann som fordamper eller det som er i grønnsaken??

Uansett... Kan ikke tenke meg at det er så himla viktig å vite hvor mange karber grønnsakene minker med siden det sikkert er snakk om meget lite.