Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-11, 12:04   #14
Mear
Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Mear er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg kommer ikke til å se videoen, for jeg kan godt tenke meg hva den inneholder, og jeg er fullt klar over virkeligheten fra før av.

Jeg er vokst opp blandt gårder og vet veldig godt at ikke alt dyrehold er dyreplageri. Derfor velger jeg å ikke skylde dyrenes lidelse på det faktum at jeg spiser kjøtt, men på det faktum at jeg kjøper kjøtt uten å tenke igjennom kildene til kjøttet!

Valgene vi tar som forbruker påvirker produsentene, det er det ingen tvil om. Dersom vi kjøper mat fra lokale produsenter, og gjerne økologisk, kommer det flere lokale produsenter med økologisk mat og godt dyrehold (det kan man jo faktisk sjekke med et lite besøk!).
Dersom jeg kjøper billigmerker med ukjent opphav vet jeg at oddsen er stor for at de kronene jeg sparer er på bekostningen av et dyrs velferd. Så enkelt er det.

Jeg synes ikke det er en løsning å bli vegetarianer fordi man ikke påvirker produsentene. Du påvirker dem ved å belønne de som gjør det rett økonomisk. Money talks.

Et annet poeng er at de fleste vegetarianere (og også de fleste lavkarboere) bruker soyaprodukter. Skal man tenke økologi og ikke bare dyrevelferd er soya noe av det mest ødeleggende man kan spise. Det er årsak til at enorme mengder skog raseres årlig for å dyrke stadig mer soya til vårt enorme konsum.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat