Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-11, 13:00   #199
Mekkal
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Lofoten
Alder: 51
Mekkal er på en erverdig vei

Sv: Januar/februar-startere! Med vekt og oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Cassi, her.

Hiver meg på,også. Har lagt gradvis over til et tilnærmet lavkarbo-kosthold, men siden 01.02 kjører jeg skikkelig ketolyse-opplegg. Kom kjapt i ketose,og har gått 2 kilo alt. Dette selv om jeg har spist tyggis, store sukkerfrie Dent, og sushi til middag en dag!

Noen som har noe godt brødlignende å anbefale? Har prøvd Iset sitt, og Torkil sin nabo sitt, men synes ikke det ligner litt på et skikkelig brød. Jeg savner brød!

Kjøpte god gresk/tyrkiskyoghurt på Meny etter råd her.Blandet m litt flytende Natrena og vanilijedråper. Strødde over litt frø og husk -bedre enn Godmorgen yoghurt! Tusen takk for tipset!

Det er vanskelig å få til et ordentlig brød uten mel/kornprodukter, men etter å ha prøvd en del oppskrifter er dette det beste jeg har kommet fram til. Bare pass på at ikke det ikke blir stor overvekt av mandler i nøtteblandingen, da smaker det kake med pålegg på

200 gr. div nøtter (mandler, hasselnøtter, valnøtter, paranøtter)
150 gr. solsikkefrø
100 gr. linfrø
50 gr. sesamfrø
1 ts bakepulver
1/2 boks Creme Fraiche evt. 1 1/2 dl fløte
6 egg.

Knus nøtter og frø i mikseren, dersom brødet ønskes litt grovere vent med sesamfrøene til etterpå. Bland alle ing. og ha i smurt brødform eller med bakepapir.
55 min på 180 grader.

Dette brødet metter mye lenger enn vanlig brød, og de vanlige brødene jeg baker er veldig grove. Mens jeg tidligere spiste 4-6 vanlige brødskiver i løpet av en 10 timers arbeidsdag og var dødssulten da jeg kom hjem, spiser jeg nå 2-3 skiver proteinbrød, enda de er bare halvparten i størrelse.

Disse er spesielt gode med røkt laks og egg, eller med en hjemmelaget reke/eggesalat.

Sjekk gjerne bloggen min: http://forum.lavkarbo.no/blog.php?u=24287

Mekkal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat