|
Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Jeg vet jo ikke om det KAN være chrons, men disse akutte situasjonene stemmer jo med chrons-symptomer. Jeg hadde de tidligere - pre-lavkarbo - noenlunde rett etter måltider. Kunne gå en 3-4 runder før det ble rolig. Så kom jo neste måltid da... I tillegg er det vanlig med leddsmerter/-verk, forhøyet crp (min ligger på rundt 25 og har gjort det hele livet). Til tider hadde jeg også svært mye magesmerter, spesielt ved blindtarm-området. Chrons ligger ofte nederst i tynntarmen og øverst i tykktarmen. På lavkarbo har jeg faktisk ikke magesmerter lengre, men jeg kan få diare av og til. Sammenlignet med tidligere da jeg ikke dro noested uten et truseskift og en god oversikt over alle tilgjengelige toaletter...
Be om kolonskopi, der går de lengre opp i tarmen enn med endoskopi. Hos meg kunne jeg klart og tydelig se hvite sår i hele området rundt blindtarmen.
Krev en ordentlig undersøkelse, men vær klar over legenes holdning til kvinner med "vage symptomer"... Få det sjekket så vet du ihvertfall at det IKKE er det og det kan jo oppleves som greit også - å få utelukket sykdommer .
Hmmmmm!!!
Jeg har jo en fibromyalgi- diagnose med verkende ledd jeg har hatt siden jeg var en 5-6 år gammel. Crp er ikke forhøyet, men magesmerter har vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske.
Fjernet en betent blindtarm da snuppa var 16 dager. Pga diareen ble det tatt prøve av avføringen som viste blod og jeg ble sendt til endoskopi. Det var midt i sommerferien og da han ikke fikk sett så mye og jo ikke var den legen som egentlig skulle ha gjort det, ble det med den undersøkelsen!
Er jo ikke akkurat liten og tynn og blek, men det er slitomt å ha det sånn!
|