|
Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Jeg har hatt den typen diare jevnlig siden siste svangerskap for 12 år siden.
Bli hverken verre eller mye bedre på lavkarbo.
Har vært til endoskopi, men så stoppet utredningen opp og siden har ingen brydd seg det dugg selv om at livskvaliteten min blir kraftig nedsatt av dette. Kan jo ikke gå en lengre tur feks eller være med steder det ikke er et toalett i rimelig nærhet! Vet aldri når jeg bare må, og da MÅ jeg NÅ!
Dersom du mener at dette kan være feks Chrons, skal jeg jammen ta det opp med legen min neste gang!
Tror nemlig at hittill har alle puttet det i IBS/fibromyalgi- sekken!
Jeg vet jo ikke om det KAN være chrons, men disse akutte situasjonene stemmer jo med chrons-symptomer. Jeg hadde de tidligere - pre-lavkarbo - noenlunde rett etter måltider. Kunne gå en 3-4 runder før det ble rolig. Så kom jo neste måltid da... I tillegg er det vanlig med leddsmerter/-verk, forhøyet crp (min ligger på rundt 25 og har gjort det hele livet). Til tider hadde jeg også svært mye magesmerter, spesielt ved blindtarm-området. Chrons ligger ofte nederst i tynntarmen og øverst i tykktarmen. På lavkarbo har jeg faktisk ikke magesmerter lengre, men jeg kan få diare av og til. Sammenlignet med tidligere da jeg ikke dro noested uten et truseskift og en god oversikt over alle tilgjengelige toaletter...
Be om kolonskopi, der går de lengre opp i tarmen enn med endoskopi. Hos meg kunne jeg klart og tydelig se hvite sår i hele området rundt blindtarmen.
Krev en ordentlig undersøkelse, men vær klar over legenes holdning til kvinner med "vage symptomer"... Få det sjekket så vet du ihvertfall at det IKKE er det og det kan jo oppleves som greit også - å få utelukket sykdommer .
|