|
Sv: Om hvorfor man overspiser
Opprinnelig lagt inn av Fero, her.
Mille, jeg kjenner meg veldig igjen i både mat- og skolesituasjonen der gitt. Jeg har også ment å gå på viktige forelesninger, men når klokka ringte, så neei, da ble det ikke til det. Jeg er sånn at jeg kommer meg opp *uansett* når det gjelder jobb, men så fort det er skole eller fridag, så har jeg null kontroll, og ting flyter ut alt for fort :|
Det å ta opp fag fra vg er dødskjedelig om du ikke har en plan for resultatet etterpå! Jeg prøvde i mange år og rotet med privatskoler og dust for å ta opp og forbedre karakterer fra vg skole...
Du studerer nå allmenfag for å få generell studiekompetanse? Du vet at du ikke trenger å fullføre vg skole for å få generell studiekompetanse? 23år +5 år regelen gjelder vel enda for å få realkompetanse? Jeg kom inn på ingeniørutdanning uten å ha fullført alle fag fra vg... måtte bare ta realfagene for å få realfagkompetanse...
Er du over 23 år og har etter ungdomsskolen gått skole heltid eller jobbet noenlunde heltid i tilsammens 5 år kan du søke alle høyere utdanninger som har generell studiekompetanse som krav...
En annen ting du KAN gjøre istedet for å gå på private dritdyre skoler for å ta opp fag er å ta forkurset til ingeniørhøgskolen... det er intensivt, varer i et år, og koster deg 400 kr pr semester eller noe... fordi det er offentlig skole. Det gir deg allmennfaglig studiekompetanse da det er beregnet for de som ikke har gått videregående skole i det hele tatt. Og du MÅ ikke gå ingeniørutdanning etterpå
Jeg tar forbehold om det er gjort endringer de siste par årene altså! Men slik var det ihvertfall tidligere.
Hva har du tenkt å bli? Jeg mener - hva har du LYST til å bli? 
Åååh kjenner jeg blir så engasjert Jeg har opplevd mye av det samme selv - og sett at det GÅR AN å komme seg utav slike mønster!

|