|
Sv: Lavkarbopulver vs lavkarbomat
Lykke til, om du vil ødelegge forbrenninga di for all fremtid! Jeg gikk på cambridge for endel år siden, og det eneste den gjorde var å gjøre det MYE vanskeligere å gå ned i vekt etterpå. Kroppen satte på alle alarmer, og så fort jeg forsøkte å redusere på kaloriinttaket på den ene eller andre måten. Jeg trengte faktisk over 3 år med lavkarbo kosthold før den forstod at den kunne gi slipp på energien smått om senn. Og min historie er ikke unik i forhold til pulverkurer. 
Men altså, du har jo faktisk gått ned 4 kg på litt over fire uker! Forventet vektnedgang på en slik kur er 0,5-1kg pr uke. SÅ du ligger i overkant av snittet! Men du ser deg blind på enkeltdagene i stedet for å se på helheten. Det finnes ingen mirakelkurer som får deg til å rase ned 10kg i uka. Ei heller pulver. Du kan ikke regne med mer enn max 1 kg i uka på det heller. Og som sagt må du regne med å gå opp et par-tre kg når du begynner å spise igjen. I tillegg til at det du går ned kommer sannsynligvis til å være muskler, fordi det er lettest for kroppen å bryte ned. Og mindre muskler = lavere forbrenning. 
For min egen del var nøkkelen til å få kroppen til å slippe å senke stressnivået i kroppen. Stress gir adrenalin og kortisol, som igjen gir insulinutskillelse. Og høyt insulin=fettlagring og dårlig forbrenning. F.eks yoga er fantastisk for å senke adrenalinnivået.
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Om du inntar veldig mye fett vil ikke kroppen behøve å ta av lageret sitt, men det er jo det du vil skal skje.
Dette stemmer ikke helt. Kroppen må vite at den får nok fett for å tørre å gi slipp på lageret sitt. Særlig hvis den er vant til å få lite energi fra før (lavkalori, sykdom osv).