Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-11, 16:01   #23
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av pepsimia, her.

Her var det mye interessant lesing.
Jeg kan informere at en døgndose pulver (5 poser)
= 540kcal
= 51,2 kh

Når jeg nå erstatter en pose med middag, kan jeg trekke fra 10,2kh + legge til de antall kh jeg spiser i middagen (det blir nok forhåpentligvis mindre enn 10,2g).

Nå skal det vel også sies at jeg aldri har blitt fortalt at dette skal være en form for ketolysekur, men at det skal være en kickstart, og at hele opplegget går ut på at det skal være en livsstilsendring med tilnærming til vanlig mat + trening.
Grunnen til at jeg ønsker å kutte ut karbsene er fordi jeg vet at jeg er utsatt for å legge på meg pga det (tatt blodprøve hos lege).
Det jeg merker ved å gå på kuren er at jeg er sulten hver 3-4.time, noe jeg håper vil gjøre at jeg får en fast rytme på matinntaket. Dessuten håper jeg at jeg får rytme og lyst til å trene. Nå trener jeg bare fordi jeg MÅ, har jo aldri likt det *hehe*

Som Torkil sa i et innlegg her, kh-innholdet er for høyt i forhold til den totale energimengden per dag. Etter min mening kan en risikere ikke å komme i ketose og gå sulten. Om det er meningen at en skal komme i ketose vet jeg jo ikke, jeg har ikke tatt kuren.

Du tar opp to viktige problemstillinger her, lysten til å trene og sultstabilisering.
Når det gjelder det første er det bare å ta seg selv i nakken og si at du gjør dette for ditt eget beste. Når du begynner å trene vil lysten til å trene mer komme av seg selv. Det er et hormon som trå til og gjør at du føler en slags tilfredsstillelse ved å trene. Jeg taler av egen erfaring
Den andre delen - sultstabilisering, er du jo selv inne på gjør at du får styrt sultfølelsen din inn i et bedre mønster. Kuren er jo et opplegg som er styrt fra a til å så du skulle vel egentlig være i trygge hender så lenge kuren varer. Hva som skjer etterpå får tiden vise, men forhåpentligvis har du til den tid lært hva som skal til for å holde på de gode vanene.

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat