Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-11, 13:40   #1
ekenna
Seniormedlem

ekenna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sær i matveien, noen som kan hjelpe?

Heihei!

Nå trenger jeg dere eksperters hjelp her. Etter en operasjon har jeg måttet flytte hjem til min mor for en peroide. Hun er klar over at jeg bare spiser lavkarbo mat, og hun prøver også og holde seg til det, men det er der problemene oppstår. For å si det slik, er vi litt sære i matveien, begge to.

Hun har ekstremt mye migrene, har psoriasis og en god del flere plager som sannsynligvis har noe med et karbohydratrikt kosthold opp gjennom årene, kombinert med lite mosjon og andre spillende roller. Dette har hun også innsett etter at vi begge har bestilt flere bøker som omhandler lavkarbo. Blandt andre gav jeg boken "frisk med lavkarbo" av Hexeberg til henne ved jul(som er en fantastisk bok, by the way!). Hun har altså bestemt seg at hun vil spise lavkarbo, og at vi skal prøve å gjøre dette sammen.

MEN så kommer det ene problemet etter det andre. For det første er jeg allergisk mot det ene og det andre. Men det er ikke noe problem, for jeg vet hva jeg kan og ikke kan spise og det meste er lett å bytte ut med ting jeg tåler. Så er det det at hverken jeg eller min mor klarer tanken på å spise svinekjøtt! Urk! Heldigvis finnes det både lam, kylling og deilige biffer av storfe vi kan spise da, og masse god fisk. Men så er det jo veldig enkelt, fettrikt, variabelt og ikke minst, muligens litt billigere med svinekjøtt. Uansett så spiser vi ikke det. Og så er det mamma som ikke blander kjøtt og meieriprodukter, og det er det største problemet. Det er helt greit, men det er fremdeles et problem, for hvordan kan vi da få nok fett i oss? Hvordan kan jeg få en kjøttrett til å bli feit, uten meieriprodukter? Vet at det er mange som går på lavkarbo som bruker minst mulig meieriprodukter, men så kan ikke mamma spise så mye kjøtt heller, på grunn av psoriasisen, som hun sier. Vi har prøvd mye forskjellig i de 2-3 siste ukene. Det blir kjøtt noen dager, og vegetar andre, slik at mamma slipper å blande kjøtt og meieriprodukter sammen. Vi spiser det samme, men jeg ser at jeg hopper ut og inn av ketose hele tiden, og det er ikke bra Vi får kanskje rett og slett ikke nok fett i oss. Så hvordan skal vi gjøre dette? Er det noen som har noen tips? Blir litt innviklet alt dette, men uansett må jeg respektere hennes meninger og valg ang. blandingen av kjøtt og meieriprodukter.

Håper på svar, og blir glad for alle tips og meninger