|
Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?
Opprinnelig lagt inn av bentebent, her.
Takk for svar.
Knallfint at du har fått overtaket på Chrons'en din. Det er deg så inderlig vel unt.
...Men IBS er ikke pre-IBD.
Jeg har tidligere kuttet alt av karbo i lange tider i strekk Dette hjelper ingenting på IBSen, tvert imot. Jeg ga meg ikke, men forsøkte helt karbofritt i flere runder i over 6 mnd hver gang. Vekta var jo finfin med dette kostholdet. IBSen derimot var helt invalidiserende.
Jeg har holdt IBSen under kontroll i lange tider nå. Fikk igjen et grufullt anfall i går kveld etter en uke med stadig mindre karbo, og fredagen fullstendig uten karbo.
Den samme fredagen, (i går) fikk jeg tilbud av Klinikk for sykelig overvekt i Tønsberg om hjelp fra en ernæringsfysiolog til å snekre et lavkarbo opplegg som forhåpentligvis fungerer for IBSen også. (Hurra!) Må vente 4-6 uker da, men har jeg overlevd så langt overlever jeg nok disse ukene også.
Foreløpig holder jeg meg til en tilpasset Fedon, men uten fruktose-innslagene hans. De har jeg intet behov for. Så får vi se om ernæringsfysiologen har gode forslag. :-)
Jeg beklager virkelig at du ikke har hatt en sånn fin effekt av lavkarbo som jeg har hatt - og det var ikke meningen å feilinformere i forhold til at IBS er pre-IBD. Du som har fått diagnostert IBS har nok mye mer kunnskap om IBS enn jeg har 
Så bra at du nå har fått en mulighet til å prøve ut et opplegg som kanskje kan hjelpe deg - jeg vet så inderlig vel hvordan du har det... og unner ikke engang min verste fiende slike plager!
Nå vet jeg jo ikke om du har allergiske reaksjoner på spesielle typer mat - men jeg antar jo at du har prøvd å kutte ut feks melkeprodukter i en lengre periode, kuttet lettbrus (hvis du da i det hele tatt drikker det) i en lengre periode osv for å se om dette kan hjelpe.
For min del har jeg de siste ukene hatt et lett tilbakefall - men etter å ha kuttet pepsimaxen helt - og den siste uka også fløten, er jeg helt fin igjen. Så som jeg preker til så mange andre - måtehold, den gyldne middelvei osv kan være tingen i en del situasjoner 
Ønsker deg uansett lykke til og god bedring!!
|