|
Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!
Opprinnelig lagt inn av h7o, her.
Langtidsblodsukkeret er rundt 5.3 og jeg har normalt mellom 4.3-5.3 om morgenen. Har målt konsekvent lenge etter den episoden så jeg vet det er ganske stabilt. MEN som sagt, i og med at jeg målte såpass mye fordi jeg var redd jeg begynte å få insulinresistens eller var i faresonen så fikk jeg også en ganske god oversikt over hvilken mat som ga svingning og hvilken som ikke gjorde det (på meg selv i hvert fall). Spiser man lavkarbo så får man heller ikke blodsukkersvingning, ganske greit.
Har du ikke hørt på "ekspertene"? Det er jo fett som er synderen! Det er jo bevist! 
Åh, jeg blir så matt av de såkalte "ekspertene" som påstår at fett er årsaken til diabetes. Det er ikke rocket science! Nå sjekket jeg i rapporten for kostholdsrådene, og fett står klassifisert som "mulig årsakssammenheng" for økt risiko for dia2. Hvordan kan de da påstå at det er bevist?!?
Og så fant jeg denne:
"Poteter har en relativt høy glykemisk indeks og er satt i sammenheng med økt risiko for type 2-diabetes (27). Få vitenskapelige studier med god design er imidlertid gjennomført, og resultatene er så langt variable og tillater ikke at man trekker noen konklusjon."
Men så gikk jeg litt lei av å lese. 505 treff på diabetes i rapporten...