Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-11, 19:36   #14
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En tanke jeg ikke finner svar på

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Som flere har nevnt stabiliserer lavkarbo blodsukkeret. Man lagrer først fett i betydelige mengder når sukkermengden i blodet overstiger det muskler, nerver, osv. kan bruke opp slik at overskuddet må lagres vekk for å unngå giftig høyt blodsukker. I tillegg kan ikke fettceller frigi energi så lenge det er forhøyede insulinnivåer i blodet, så et kosthold med karbomat 4-6 ganger om dagen vil unektelig føre til vektproblemer hos veldig mange.

Når insulinet endres skjer det ting med kroppens hormonbalanse. Kroppen forsøker alltid å balansere anabole (oppbyggende) og katabole (nedbrytende) hormoner. Insulin er et svært anabolt hormon, så når nivåene av dette blir høyt synker nivåene av langt mer fordelaktige anabole hormoner som HGH, testosteron og østrogen mens katabole hormoner som kortison, noadrenalin, ol. stiger.

Når insulinnivået synker fordi vi spiser mindre karbohydrater rettes denne balansen opp igjen. I tilleg får vi i oss langt mer protein enn gjennomsnittet som både er en forutsettning for så vel som en stimulator til økt muskelvekst. Mettet fett og kolesterol (og sink og andre vitaminer og mineraler) fra kosten er nødvendig for produksjon av hormoner (bla. kjønnshormonene) som også øker muskelvekst og beintetthet.

Er ingen stor overraskelse at både over- og undervektige legger på seg i muskelmasse og beintetthet når de går over til riktig kost.

Fra det jeg har sett av dokumentarer ol. dreier deg seg om kontrollbehov. De fleste anorektikere kan mye mer om kosthold enn den gjevne borger og utøver denne kontrollen til å endre kroppen etter sitt sykelige kroppsbilde. Kanskje utdanning om hvordan kroppen faktisk fungerer ville hjulpet endel av dem? Hadde ikke dødd av å ha en anorektikers selvdisiplin og viljestyrke men rettet mot lavkarbo og sunn mat?

Trenger ikke å være noen motsetning i det å vite mye om helse og å være anorektiker. Jeg sleit veldig da jeg leste om faste og det sto at man tærte ikke bare på muskler man ser, men også hjertemuskelen og andre indre organer oppbygd av muskelfibre. Å tenke på at hjertet krymper er ikke noe kuul tanke akkurat. Og jeg ble sint fordi kroppen var så dum og ikke prioiterte bedre. Jeg antar nå at den tar mindre fra organer enn skjelettmuskelatur. Noe annet ville vært for dumt. Kroppen er jo vanligvis svært smart.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat