Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-11, 15:51   #8
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: En tanke jeg ikke finner svar på

Opprinnelig lagt inn av Deanna, her.

Jeg har forstått det sånn at når man kutter karbohydrater, så produserer ikke kroppen insulin. Insulin er fettlagringshormonet, og man kan derfor ikke lagre fett, right? Gjelder dette uansett hvor mye/lite karbohydrater man spiser innenfor det som regnes for lavkarbo? Ser det opereres tidvis med en grense på 72 gram (Lutz), men at lavkarbo regnes opp til 150 gram. Er det en generalisering ute og går her? Og med det i tanke, hvordan kan da lavkarbo fungere vektregulerende? Vil en undervektig person i ketose legge på seg? Og hvordan foregår det hvis kroppen ikke kan lagre fett?

Kan noen hjelpe meg med nattesøvnen her?

Som flere har nevnt stabiliserer lavkarbo blodsukkeret. Man lagrer først fett i betydelige mengder når sukkermengden i blodet overstiger det muskler, nerver, osv. kan bruke opp slik at overskuddet må lagres vekk for å unngå giftig høyt blodsukker. I tillegg kan ikke fettceller frigi energi så lenge det er forhøyede insulinnivåer i blodet, så et kosthold med karbomat 4-6 ganger om dagen vil unektelig føre til vektproblemer hos veldig mange.

Når insulinet endres skjer det ting med kroppens hormonbalanse. Kroppen forsøker alltid å balansere anabole (oppbyggende) og katabole (nedbrytende) hormoner. Insulin er et svært anabolt hormon, så når nivåene av dette blir høyt synker nivåene av langt mer fordelaktige anabole hormoner som HGH, testosteron og østrogen mens katabole hormoner som kortison, noadrenalin, ol. stiger.

Når insulinnivået synker fordi vi spiser mindre karbohydrater rettes denne balansen opp igjen. I tilleg får vi i oss langt mer protein enn gjennomsnittet som både er en forutsettning for så vel som en stimulator til økt muskelvekst. Mettet fett og kolesterol (og sink og andre vitaminer og mineraler) fra kosten er nødvendig for produksjon av hormoner (bla. kjønnshormonene) som også øker muskelvekst og beintetthet.

Er ingen stor overraskelse at både over- og undervektige legger på seg i muskelmasse og beintetthet når de går over til riktig kost.

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Tja, at anorektikere er avhengig av ketoserus tror jeg ikke. Anorektikere liker ikke å være mette, men kan godt spise karbohydrater. Men ingen anorektiker er lik.

Fra det jeg har sett av dokumentarer ol. dreier deg seg om kontrollbehov. De fleste anorektikere kan mye mer om kosthold enn den gjevne borger og utøver denne kontrollen til å endre kroppen etter sitt sykelige kroppsbilde. Kanskje utdanning om hvordan kroppen faktisk fungerer ville hjulpet endel av dem? Hadde ikke dødd av å ha en anorektikers selvdisiplin og viljestyrke men rettet mot lavkarbo og sunn mat?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat