Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-11, 20:33   #16
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Opprinnelig lagt inn av bentebent, her.

Hei, jeg har helvetesutgaven av irritabel tarm pluss hveteintoleranse. Elendigheten har nå vart i 15 år og jeg har stort sett vært nødt til å leite fram kunnskap sjøl. Legene er ikke til stor hjelp dessverre. Jeg har også divertikler så tarmen er temmelig bevegelseshemma samtidig som den oppfører seg som et privat gasskraftverk.

Irritabel tarm kommer av en dysfunksjon mellom hjernen og tarmene. Det er nå blitt påvist endringer i hjernen hos folk med IT (irritabel tarm). Serotoninbalansen er forstyrret og hjernen sender feilsignaler til tarmsystemet.

IT kommer i ulike utgaver og i ulik grad.
Nyere teorier tilsier at endel blir feildiagnostisert og har en begynnende cøliaki, ikke IT.

Vi med IT har ulike saker vi reagerer på, matvarer og stress er som regel triggererne.

Dette er "synderne" man bør sjekke ut for å se om noen bør unngås:

- kunstig søtstoff
-rødt kjøtt
-melk og melkeprodukter
-alkohol
-hvete
-eggeplommer
-stekt mat
-kokos
-kaffe, også koffeinfri
-drikker med kullsyre, brus, Farris
-Vegetabilsk fett
-smør
-sjokolade

Fiber hjelper. Dessverre presiserer ikke legene at det er vannløselig fiber som fungerer på folk med IT. Ikke-vannløselig fiber alene gjør som oftest problemene verre. Inntak av vannløselig fiber først kan dempe effekten av ikke -vannløselig nok til at den tolereres.

Konsistensen på maten er viktig. Helkorn er ofte en trigger. Skallet på epler, paprika ol. kan også være ugreit.

Den "trygge" maten sies å være ris, pasta, havremel, maismel, hvitt brød,bygg, soya, quinoa, gulerøtter, søtpoteter, squash, kålrot, sopp, avokado, bananer, mango, papaya og eplemos. Disse inneholder alle vannløselig fiber.

Jeg er insulinresistent og må tilbake på et lavkarbo kosthold. Forrige gang holdt jeg vekta flott i flere år, men den forbaskede IT-en tok knekken på meg. Denne gangen vet jeg mer og klarer forhåpentligvis å jenke kostholdet til.

Jeg anbefaler sterkt Acacia fiber. Dette fiberet hjelper meg umåtelig.
Denne nettsiden kan være til hjelp, men den er veldig amerikansk og ikke akkurat innstilt på lavkarbo. Det eneste jeg handler her er fiberen. Andre kan ha hjelp av peppermyntekapslene osv.

www.helpforibs.com

Håper ikke dette ble for "besserwisser" i formen. Jeg reagerer veldig på mye avmatsortene på synder-lista og tenker mye på hvordan jeg skal klare å få til et skapelig kosthold. Råd tas imot med stor takk. :-)

Jeg har bare et råd - ser du går på fedon-kosthold, kutt karbo totalt i en mnd og se hva som skjer. Jeg har chrons - som er en IBD (i motsetning til IBS som jeg anser som pre- IBD...) - og er kvitt symptomene mine (3-5 akutt-tømminger etter hvert eneste måltid hver eneste dag, voldsomme magekramper minst 3-4 ganger i uka som varte i flere timer). Ingen luft i magen, ingen akutte diareer og smerter som ødelegger hverdagen...

Jeg trodde jeg reagerte på rødt kjøtt og spesielt fett - men i dag spiser jeg ren lavkarbo uten problemer. Jeg tåler IKKE sjokolade - og kun begrensede mengder mørk sjokolade. Mye fløte reagerer jeg også på ser det ut til - men kan bruke litt.
Fiber tålte jeg jo heller ikke trodde jeg - men det var bare tull -nå bruker jeg både løselige og uoppløselige fiber om en annen som tillegg i kosten og har så fin en mage atte...

Jeg har brukt acasia fiber - og mente det hjalp litt - men jeg ser nå etter totalendring av kosthold at det er kun kutting av så mye karbo som mulig som hjelper.
Det tok 3-4 uker før jeg kunne si at jeg merket en bedring - og etter et par mnd var jeg så godt som symptomfri.
Det eneste jeg føler jeg må være forsiktig med er skinnet på stekte tomater og alkohol sammen med mat, spesielt rødvin. Drikker ellers kun lavkarbo-alkohold. Pre-lavkarbo tålte jeg heller ikke lettbrus, ble alvorlig syk i magen av det, men nå kan jeg drikke det i normale mengder uten problemer. Spiser lavkarbobrød med VELDIG mye fiber og frø i uten problem.

Så oppsummert - ikke av en besserwisser - men ei med svært personlig erfaring: Alt det du nevner over har jeg også lest. Jeg har testet og prøvd. Av og til ble jeg litt bedre av å kutte noe mat, andre ganger reagerte jeg ikke på maten - så jeg fant ingen mønstre. Jeg spiser i dag maks 20 gram karbo pr dag - og anser meg som så godt som frisk symptommessig - selv om Chronsen fremdeles er tilstede (med en del andre symptomer).

Kutt karbo til det minimale i en prøveperiode - også de med lav GI. Gi det MINST 4 uker - gjerne det dobbelte. Det at man reagerer på noen av matvarene i lista overfor kan jo like gjerne skyldes at det er karbo i maten du spiser ved siden av - og min personlige erfaring er at det er håpløst å teste uten at man spiser BARE en ting i løpet av dagen.

Chrons er spesielt nevnt i boka "Bedre uten brød" hvor det ble beskrevet et prøveprosjekt med svært gode resultater.

Ønsker alle IBD'er og IBS'er god bedring - og lykke til med utprøving av et nytt kosthold!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat