Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-11, 21:44   #12
FrøkenBianca
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 41
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Torkil, hvilken fordeling på ketolyse?

Hei alle sammen Håper kanskje dere med litt erfaring kan hjelpe!
Jeg har desverre ikke fått kjøpt boka enda, men har lest mye her på forumet og ellers på nett og er kommet frem til at det blir anbefalt at et kosthold på ketolyse bør bestå av en energifordeling på 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater.. Jeg har også skjønt det slik at en inaktiv person trenger ikke mer enn ca 1 g protein pr kg kroppsfett.. Og da kommer casen.. Jeg gjør i hovedsak dette for helsa sin del, sliter ikke med overvekt, men har en del ekstra kilo på magen jeg vil bli kvitt (flott eplefasong, og mange spm om graviditet.. hurra). Jeg er 1,60 høy og veier nå 62 kg, og håper å komme ned på 55 og at det blir for det meste det farlige magefettet som forsvinner.. Jeg har lest at man bør legge seg på antall gram proteiner for ønsket kroppsvekt, mao. 55 g proteiner for min del.. Rundt regnet kommer jeg da til ca 200 g fett og 14 g karbohydrater.. Har satt opp en dagsmeny på diett.no som utgjør dette og legger seg på 2200 i energi-mengde.. Menyen består av oste-omelett som jeg spiser 2 ganger om dagen og en brokkoli/blomkål-ostegrateng 2 ganger.. I tillegg noen bringebær og avocado.. fløte, smør, purre, bacon, baconost er ingrediensene.. Spørsmålet mitt er da... Hvordan ser dette ut? Er det for mye fett/energi i forhold til proteiner og karbohydrater? Jeg har prøvt ut en del menyer de siste ukene, regnet og styrt, men problemet mitt har vært at det har blitt alt for lite karbs, for mye protein og midtpåtreet med fett.. (120/90/10).. Dette har også resultert i bare et par måltider..noe som kanskje er litt lite.. Jeg er forøvrig diabetiker med type 1, og har slitt med høyt blodsukker i mange år.. Etter jeg begynte å legge om for få uker siden har blodsukkeret vært tilnærmet perfekt! Har holdt på med ketogen kost med veiing og regning halvannen uke og hadde 2 uker nedtrapping før det.. Har ikke hatt noen "bivirkninger" og føler at energien min er blitt en helt annen..gått ned ca 3 kg. Har tatt multivitaminer frem til nå, men kuttet de i går og tar nå bare omega 3 tilskudd.. Noen som har noen tips/råd/erfaringer i forhold til energifordelingen??

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat