Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-11, 19:45   #14
bentebent
Nytt Medlem

bentebent sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
bentebent er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Hei, jeg har helvetesutgaven av irritabel tarm pluss hveteintoleranse. Elendigheten har nå vart i 15 år og jeg har stort sett vært nødt til å leite fram kunnskap sjøl. Legene er ikke til stor hjelp dessverre. Jeg har også divertikler så tarmen er temmelig bevegelseshemma samtidig som den oppfører seg som et privat gasskraftverk.

Irritabel tarm kommer av en dysfunksjon mellom hjernen og tarmene. Det er nå blitt påvist endringer i hjernen hos folk med IT (irritabel tarm). Serotoninbalansen er forstyrret og hjernen sender feilsignaler til tarmsystemet.

IT kommer i ulike utgaver og i ulik grad.
Nyere teorier tilsier at endel blir feildiagnostisert og har en begynnende cøliaki, ikke IT.

Vi med IT har ulike saker vi reagerer på, matvarer og stress er som regel triggererne.

Dette er "synderne" man bør sjekke ut for å se om noen bør unngås:

- kunstig søtstoff
-rødt kjøtt
-melk og melkeprodukter
-alkohol
-hvete
-eggeplommer
-stekt mat
-kokos
-kaffe, også koffeinfri
-drikker med kullsyre, brus, Farris
-Vegetabilsk fett
-smør
-sjokolade

Fiber hjelper. Dessverre presiserer ikke legene at det er vannløselig fiber som fungerer på folk med IT. Ikke-vannløselig fiber alene gjør som oftest problemene verre. Inntak av vannløselig fiber først kan dempe effekten av ikke -vannløselig nok til at den tolereres.

Konsistensen på maten er viktig. Helkorn er ofte en trigger. Skallet på epler, paprika ol. kan også være ugreit.

Den "trygge" maten sies å være ris, pasta, havremel, maismel, hvitt brød,bygg, soya, quinoa, gulerøtter, søtpoteter, squash, kålrot, sopp, avokado, bananer, mango, papaya og eplemos. Disse inneholder alle vannløselig fiber.

Jeg er insulinresistent og må tilbake på et lavkarbo kosthold. Forrige gang holdt jeg vekta flott i flere år, men den forbaskede IT-en tok knekken på meg. Denne gangen vet jeg mer og klarer forhåpentligvis å jenke kostholdet til.

Jeg anbefaler sterkt Acacia fiber. Dette fiberet hjelper meg umåtelig.
Denne nettsiden kan være til hjelp, men den er veldig amerikansk og ikke akkurat innstilt på lavkarbo. Det eneste jeg handler her er fiberen. Andre kan ha hjelp av peppermyntekapslene osv.

www.helpforibs.com

Håper ikke dette ble for "besserwisser" i formen. Jeg reagerer veldig på mye avmatsortene på synder-lista og tenker mye på hvordan jeg skal klare å få til et skapelig kosthold. Råd tas imot med stor takk. :-)

bentebent er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon m/tilpasning Svar med sitat