Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-11, 17:11   #53
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Mengde fett i maten

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vil overflødig fett i maten virkelig lagres på kroppen? Går det ikke ut stort sett med avføring - mener at fett-diare er vanlig ved altfor stort fettinntak? Jeg tenker da siden vi ikke spiser karbo og ikke har særlig insulinproduksjon? *Lurer*

Her skal jeg passe meg for å være for bastant i uttalelsene, siden jeg ikke er helt sikker. Dette er hentet fra et fag vi hadde i høst.

Fettsyrene pakkes i kylomikroner, som er et lipoprotein, og fraktes i lymfeårene til målcellene (fettceller) og til leveren.
Fra leveren vil fettsyrene pakkes i VLDL-molekyler, som frakter dem videre i blodårene til målcellene, som kan være alle cellene i kroppen (også fettceller).

Utenpå målcellene sitter et enzym som heter LPL, som står for lipoprotein lipase. Dette enzymet frigjør fettsyrene fra lipoproteinene (kylomikroner, VLDL, LDL, HDL) slik at de kan taes opp i cellene.

Fra kylomikronene i lymfeårene kan hvertfall fettsyrer taes opp i fettcellene direkte. Hvorvidt dette er mulig fra VLDL i blodårene er jeg veldig usikker på.

Under normale omstendigheter vil nesten 100% av næringsstoffene taes opp i tarmen. Dette med fettdiaré kan ha noe med veldig stort fettinntak på en gang å gjøre. Hvertfall ser jeg for meg det at dersom det tilføres mer fett enn kroppen klarer å håndtere, kan noe av det gå rett gjennom systemet, og resultere i fettdiaré

En annen ting som gjør det vanskelig å legge på seg av å spise mye fett, er at det kan se ut som hele metabolismen øker, spesielt varmeproduksjonen. Altså forbrenner man mer på et slikt kosthold enn ved høy-karbo.
Metthetsfølelsen man får av et noenlunde høyt proteininntak vil begrense hvor mye man spiser til hvert måltid.
Fett i kosten undertrykker sultsignaler, slik at det går lenger tid før man blir sulten igjen.
Totalt fører dette til et lavere kaloriinntak dersom man spiser etter kroppens egne signaler.

Bare å komme med konstruktive innspill på dette innlegget, jeg skal ikke påstå hardnakket at alt dette er 100% riktig, men utifra det jeg har lært på studiet samt litt logikk/fornuft, så tror jeg ikke dette er så langt ifra sannheten

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat