Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-11, 14:53   #6
maynard
Medlem

maynard sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 42
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg
Smile

Sv: hvor kan man kjøpe magnesium og krom/kalium tabletter billgg?

Opprinnelig lagt inn av sam03, her.

tusen takk for flotte svar alle sammen. kjempe snilt gjort av dere :-)

er litt redd for å handle fra utlandet jeg da. en pyse, det er meg..tenk hvis.....jeg gjør feil,at det blir dyrere og må betale toll osv. huff, det er skummelt. skulle ønske jeg var tøffere der, for man kan få mye billig, hvis man bare tør, og vet hvordan.

Jeg linker til denne i denne tråden og; http://mjuuugly.blogg.no/1295744008_...alle_iher.html
Les dette og følg reglene, så går det nok bra skal du se
Handle for maks 199 +frakt så slipper du toll og mva. Det må du betale om verdien er 200 eller mere.
På iherb er det greit å handle varer som veier under ca 1.3kg, for da er frakten bare 4$ (3$ ut januar). Veier varene mer, blir frakten en del dyrere (Da kan det ofte lønne seg å heller bestille 2 pakker).
Om du bestiller for feks 199 og får beskjed om å betale toll på pakken fra posten, så sender du mail til ksutland@posten.no med et kopi av kvittering da du betalte. Det er viktig å ta vare på den konverterte kvitteringa for å vise hva du betalte i norske kroner. Når du betaler får du gjerne en mail som viser feks total 32$, frakt 2$ og valutaen omregnet i norske kroner og trekt er feks 1$=6NOK. Da har du betalt 30$ for varene, og i norske kroner er det i eksempelet 30*6=180NOK. Grunnen til dette er at valuttakursene endrer seg, og når pakken ankommer norge kan plutselig 1$=7NOK og verdien er plutselig 30*7=210NOK.
Som sagt må du betale mva og evt toll (ganske mange varer er ikke tollpliktige) på varer over 200NOK. Da blir fraktprisen medregnet i totalsummen før toll, dvs pakke på 300,-+frakt 100,- =400 som du da må betale toll og mva på (10,7% og 25%) I tillegg til moms og toll så må du betale et fortollingsgebyr til posten på 110,- under 1000kr, og 210 over 1000kr (mener det satsene var nå).
Dvs totalt for pakken på 300+100frakt blir da +mva (25%mva*400=100)
+toll (10,7%*400=42,8)+110kr i fortollingsgebyr. Totalt 300+100+100+42.8+110=652,8
Da lønner det seg som regel å bestille i 2 omganger
Man kan også fortolle varer selv, og slippe postens gebyr på 110,- Det har jeg aldri gjort selv, så kan ikke beskrive fremgangsmåte, men gå inn på toll.no for å lese om du vil.
Dette ble meget langt og litt innviklet, men håper det er til hjelp Og bare å spørre om du lurer på noe

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat