|
Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?
Jeg kan fortelle at jeg begynte med lavkarbo for å se om det gikk an å trene på denne kosten (løper halvmaraton). Og gikk det an? Om det gjorde. Etter en forventet nedgang i energien i begynnelsen, fikk jeg en kraftig booster etter noen uker senere. Jeg kunne trene med høyere intensistet over lengre tid, og etter som tiden gikk, kunne jeg kjøre mange 100 % intervall økter, ettersom fett ikke gir melkesyre, men kun oksygenmangel (derav en voldsomt forbedret lungekapasitet).
Noe som var veldig snodig, var at maxpulsen steg (det går jo ikke an). Jeg er 41 år, og hadde en max på 191, ganske normalt. Etter noen uker registrerte klokka mi 208, noen uker senere 222, så 228, 236 og sist 248, altså helt syke tall. De kom alle på slutten av en "all out" drag etter langkjøring, der jeg hever farten til max og holder den så lenge jeg kan, som regel 10-15 minutter. Dette har jeg altså opplevd med en kost på ca 15 gram karbo, og svaret ligger antagelig i at hjertet får nok av riktig energi, fett og ketoner, og at mitokondriene har blitt langt større og flere enn på glukosebasert kost.
Flere årelange betennelser i ledd er forsvunnet, og jeg kunne for førse gang på 25 år ta push ups uten smerter i skuldrene. En kost for livet 
|