|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
At type 1 diabetes ikke kan behandles med karbohydratrestriksjon er renspikket tøv!
Enkelt og greit fortalt, spiser du veldig lite karbohydrat og tar null insulin vil blodsukkeret ditt stige sakte men sikkert i løpet av dagen. Dette kan motvirkes med insulin som senker blodsukkeret sakte men sikkert i løpet av samme periode. Dosering og type (12-, 24- eller 48-timers) må du eksperimentere deg frem til på egenhånd noe hverken jeg eller Dr. Andersen er villig til å ta ansvar for.
Til det første: TAKK . Det er nettopp det inntrykket jeg sitter igjen med etter alt jeg har lest, men ettersom det over en lav sko sies at "lavkarbo (strengere enn fedon) er farlig for type 1 diabetikere" begynte jeg å lure på om jeg hadde oversett noe.
For meg er det ikke noe mål å bli kvitt insulinet helt og holdent. Insulin er en fantastisk kjekk oppfinnelse, for uten det hadde jeg ikke vært her Problemet er at dette "fantastiske kostholdet" som anbefales meg er et kosthold som ikke passer min kropp i det hele tatt.
Jeg har tvunget i meg brød til frokost, lunsj og kvelds. Brød er nemlig viktig, ellers får du føling hele tiden. Blir du kvalm av brød til frokost? Nei, da må du koke ekstra poteter til middag og spise disse til frokost dagen etter. Det er nemlig veldig viktig, for ellers får du føling før lunsj. Du har nemlig gitt kroppen insulin, og da trenger du karbohydrater. Dum som jeg er, har jeg protestert og sagt at det enkelt kan løses med å ta litt mindre insulin. Nei, men det går jo ikke -for da får du for høyt blodsukker...
Et svangerskap med komplikasjoner gav meg dårlig matlyst og en trang til å velge "lettvinte løsninger" for å komme gjennom dagen. Resultat? 25 kg pluss. Prøv å slanke bort 25 kg med statens ernæringsråds anbefalinger .
I etterkant har jeg også fått forverringer av en 20 års plage -betente ledd og skiveprolaps to steder i ryggen. Resultat: 7-8kg på toppen av det jeg alt hadde fått.
Det er disse jeg nå vil ha bort. Deretter vil nok Fedon passe hele familien utmerket, men for å få en grei start kunne jeg tenke meg å prøve litt sterkere kost til å begynne med. Det passer meg utmerket å bli kvitt den daglige hodepinen, de betente leddene og den trege magen. Svangerskapet gav meg hovne bein, faktisk kunne gynekologen fortelle at han aldri hadde sett noe så ille før. Det er skremmende når det kommer fra en mann med over 20 års erfaring på området... Dessverre har de hovne beina en tendens til å stikke innom når det passer som verst nå også, og jeg kan tenke meg å sende dem langt vekk .
Jeg har prøvd å redusere brødmengden nå. Poteter er så og si ute av kostholdet mitt, men jeg har ikke tatt sjansen på å ta skrittet fullt ut ettersom det absolutt ikke har vært positiv lesning noen steder. Problemet er bare at jeg ikke greier å godta ting som ikke er ordentlig begrunnet 
Insulindosering skal jeg finne ut på egen hånd. Nå bruker jeg insulinpumpe, så jeg kan kjapt endre doseringer der. Jeg er veldig glad for at du skriver at det kan verken du eller legen ta ansvar for, for noe annet ville ha skremt meg. Det er jo det det hele dreier seg om; insulinbehandlet diabetes og karbohydratrestriksjoner krever mye ekstra oppmerksomhet fra meg, og det er ikke noe som kan vurderes av noen som ikke kjenner meg og min sykdomshistorie. Dermed vil det å være i ketose kreve mer av meg, men det er godt å høre at det kan la seg gjøre.
Ingenting er umulig -det umulige tar bare lengre tid 
|